19 | Vybraná témata inspekční činnosti ve školním roce 2015/2016 V průběhu školního roku 2015/2016 Česká školní inspekce realizuje v rámci inspekční činnosti mimo jiné také některé specifické úkoly. Organizace plnění těchto úkolů byla rozvržena víceméně rovnoměrně do obou pololetí školního roku tak, aby nedocházelo k nadměrné zátěži inspektovaných škol. Mgr. Radovan Bogdanowicz ředitel odboru hodnocení vzdělávací soustavy Inspekční zjišťování a hodnoce-ní související se specifickými úko-ly je uskutečňováno dvojí formou – prezenční inspekční činností ve školách a školských zařízeních a také prostřednictvím inspek- čního elektronického zjišťování (INEZ), kdy informace k jednot-livým tématům podávají formou elektronického dotazníku ředitelé škol nebo jimi určení pedagogičtí pracovníci. Obsah řešení specific-kých úkolů byl připraven ve spo-lupráci s externími odborníky na problematiku jednotlivých témat.V průběhu prvního pololetí Česká školní inspekce pracovala na osmi specifických úkolech:➢ Vzdělávání žáků v jednotlivých vzdělávacích programech Na základě inspekční činnosti zahrnující všechny základní školy, která se uskutečnila na přelomu září a října 2015, vydala Česká školní inspekce v prosinci 2015 te-matickou zprávu Žáci vzdělávaní v jednotlivých vzdělávacích pro-gramech základního vzdělávání. Zpráva akcentuje mj. problemati-ku romských žáků a jejich zařazo-vání do vzdělávacích programů.➢ Péče poskytovaná v PPP/SPC žákům s LMP Na začátku října 2015 provedla Česká školní inspekce inspekční činnost zaměřenou na oblast péče poskytované klientům s lehkým mentálním postižením ze strany školských poradenských zařízení. Výsledky byly zveřejněny v pro-sinci 2015 v tematické zprávě Pro-blematika péče poskytované škol-skými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním posti-žením ve školním roce 2014/2015.➢ Výuka soudobých dějin na 2. stupni základních škol a na středních školách Zjištění z inspekční činnosti pro-vedené na 2. stupni ZŠ a v SŠ doplni-ly informace INEZ zaměřeného na míru zařazování témat soudobých dějin do výuky dějepisu, dotazníku pro učitele dějepisu a postojového dotazníku pro žáky 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ. Tematická zpráva hodnotící poznatky České školní inspekce bude publikována v jar-ních měsících roku 2016.➢ Vzdělávání v globálních a roz-vojových tématech Realizace úkolu se uskutečnila v základních a středních školách. V rámci inspekční činnosti byly mj. zjišťovány informace také od peda-gogických pracovníků, kteří zařa-zují do obsahu svých vzdělávacích předmětů globální a rozvojová té-mata (globalizace, migrace, život-ní prostředí, diskriminace apod.). Výsledky inspekčních zjištění bu-dou zveřejněny v tematické zprávě v jarních měsících roku 2016.ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI