17 | Aktualizace hodnoticích kritérií Kvalitativně nová kritéria hod-nocení používaná od začátku školního roku 2015/2016 (model tzv. kvalitní školy) jsou rozčle-něna do 6 oblastí, postihujících všechny aspekty činnosti a pů-sobení škol. Každá oblast pak obsahuje několik dílčích krité-rií s popisy jejich naplnění, a to na čtyřstupňové hodnoticí škále. Konstrukce kritérií umožňuje jejich využití také při sebehod-noticí činnosti jednotlivých škol.Na základě ověřování nových kritérií v inspekční praxi připra-vuje Česká školní inspekce jejich aktualizaci, která se bude týkat několika aspektů. Soubor krité-rií, který aktuálně představuje kritéria pro hodnocení před-školního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, bude rozšířen také o kritéria pro hodnocení základního umělec-kého vzdělávání, zájmového vzdělávání (činnosti školních družin, školních klubů a středi-sek volného času) a kritéria pro hodnocení dalších školských zařízení, jako jsou školská uby-tovací zařízení (domovy mlá-deže a internáty), diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy a střediska výchovné péče.Rozšíření spektra kritérií se bude opírat o metodiky hodno-cení uvedených zařízení připra-vené expertními týmy a ověřené inspekční praxí. Podkladem pro úpravy stávajících kritérií, podle nichž Česká školní inspekce již v tomto školním roce hodnotí, bude analýza jejich používání v uplynulém období. V případě kritérií pro hodnocení kvality vyššího odborného vzdělávání budou úpravy vycházet z ově-řování uskutečněného v průbě-hu března a dubna tohoto roku ve spolupráci s Asociací vyšších odborných škol.Výsledkem procesu aktualizace hodnoticích kritérií bude kom-plexní materiál zahrnující všech-ny stupně vzdělávání, všechny druhy a typy škol a školských za-řízení v rámci počátečního vzdě-lávání, s kompletním popisem čtyřstupňové hodnoticí škály tak, aby byl využitelný nejen pro in-spekční činnost, ale také pro au-toevaluační procesy a propojová-ní externího hodnocení kvality a efektivity vzdělávání s vlastním hodnocením školy. •••Česká školní inspekce zpracovává kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízení pro daný školní rok a podle školského zákona tato kritéria předkládá ke schválení Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy a zveřejňuje je mj. na svých internetových stránkách.Mgr. Radovan Bogdanowicz ředitel odboru hodnocení vzdělávací soustavy | E-learningový kurz k hodnocení podle kritérií tzv. kvalitní školy V těchto dnech připravuje Česká školní inspekce spuštění e-learningového kurzu věno-vaného problematice kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání dle mo-delu tzv. kvalitní školy, který bude prezentovat nové nastave-ní hodnocení kvality a efektivity vzdělávání prováděného Českou školní inspekcí. Absolvováním kurzu získají účastníci informa-ce o využití kritérií modelu tzv. kvalitní školy, seznámí se s kon-krétními nástroji pro zjišťování informací souvisejících se vzdě-láváním na různých druzích a stupních škol a také s meto-dickými doporučeními k hod-nocení podle těchto kritérií. Kurz bude spuštěn ve dvou va-riantách, a to jak pro inspekční pracovníky, tak pro pedagogy. Cílem nabídky tohoto kurzu pro pedagogické pracovníky je motivovat školy a školská zařízení k využívání hodnoti-cích kritérií pro vlastní hod-nocení školy, a propojovat tak autoevaluaci s vnějším hod-nocením. Kurz bude přístupný v systému InspIS E-LEARNING a bude zakončen osvědčením České školní inspekce. O zpřístupnění kurzu bude Česká školní inspekce školy a školská zařízení informovat. •••Mgr. Jaroslav Faltýn vedoucí oddělení profesního rozvoje