15 | Pohled České školní inspekce na placené kroužky v mateřských školách V nedávném období se do popředí zájmu některých médií dostala problematika placených kroužků v mateřských školách a přístup České školní inspekce k tomuto tématu. Pro vyjasnění nabízíme následující stanovisko.PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora Mateřská škola poskytuje vzdě-lávání podle ŠVP za úplatu stano-venou právním předpisem, resp. bezúplatně. Pokud se mateřská škola rozhodne poskytnout ne- bo zprostředkovat další nadstan-dardní aktivity („kroužky“ v po- době např. výuky cizího jazyka, nadstandardní sportovní, hudeb- ní či taneční aktivity apod.), může tak samozřejmě učinit a mnoh-dy jde o vítané rozšíření nabídky školy v rámci její doplňkové čin-nosti, avšak tyto aktivity nesmí zasahovat do vzdělávání podle školského zákona, nesmí toto vzdělávání podle školského záko-na nahrazovat a nesmí být posky-továny na úkor rozsahu a kvality vzdělávání dle ŠVP. Aktivita nabízená v podobě pla-ceného „kroužku“ nemůže být uvedena jako součást ŠVP. Po-kud by byla, je povinna ji mateř-ská škola poskytnout všem dětem v rámci standardního vzdělávání zdarma a není možné ji nabízet v placené variantě. Příklad může být následující. Pokud je v ŠVP dané mateřské školy uvedeno, že tato škola např. rozvíjí pohybo-vé aktivity dětí, není již možné nabízet zpoplatněný „kroužek“ pohybových aktivit. Je však mož-né nabídnout nějakou nadstan-dardní aktivitu nad rámec ŠVP, tedy např. gymnastický kroužek apod. Z nabídky aktivit navíc musí být jednoznačně patrné, že rodiče mohou pro své děti to-hoto nadstandardu využít, ale nemusí. Pokud této nabídky v podobě nadstandardní akti-vity nevyužijí, musí být jejich dětem v mateřské škole zajištěn plnohodnotný program v sou-ladu s ŠVP. Obdobný pohled lze aplikovat také na lyžařské kurzy, které jsou vítaným doplň-kem předškolního vzdělávání a v žádném případě není nutné se organizace těchto kurzů při splnění stanovených podmínek jakkoli obávat. Není však mož-né akceptovat praxi, kdy většina dětí odejde do nějakého place-ného kroužku a zbývající děti již víceméně jenom čekají, až se ti ostatní vrátí, aby mohly pokra-čovat ve standardním programu předškolního vzdělávání. Lze také jednoznačně doporučit, aby se „kroužky“ konaly až odpo-ledne. Pokud jsou takové aktivity nabízeny v průběhu dopoledne (často např. plavání), nesmí žád-ným způsobem zasahovat do vzdělávání dle ŠVP a nemohou být uplatňovány na úkor jeho rozsahu a kvality. Efektivní or-Kurz lyžování dětí z mateřské školy. | ILUSTRAČNÍ FOTO