14 | Česká školní inspekce provedla hlavní sběr dat mezinárodního šetření PIRLS 2016, zaměřeného na čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základní školy Česká republika se do mezinárodního šetření PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), organizovaného Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (www.iea.nl), v minulosti zapojila v letech 2001 a 2011. Aktuálně probíhá zapojení do cyklu PIRLS 2016.PhDr. Josef Basl, Ph.D.vedoucí oddělení mezinárodních šetření Zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základní školy bylo provede-no na reprezentativním vzorku škol ze všech krajů České repub-liky v období od 29. března do 20. dubna 2016. Testování bylo ve školách zadáváno in-spekčními pracovníky České školní inspekce. Do šetření PIRLS 2016 bylo v rámci 157 škol zapojeno 270 tříd, 6 148 žáků, 271 učitelů a 157 ředitelů. Zapojení rodičůDo šetření se zapojili také rodiče zúčastněných žáků, a to prostřednictvím rodičovského dotazníku. Dotazníky pro žá- ky, jejich rodiče či opatrov-níky, učitele a ředitele škol se používají proto, aby bylo mož-né dosažené testové výsledky žáků lépe vysvětlit a interpre-tovat. Jejich prostřednictvím se získávají např. informace o kurikulu pro výuku čtení, o domácím a školním prostře-dí, o čtenářském chování žáků a o názorech a dalších fakto-rech, které mohou mít vliv na výslednou úroveň čtenářské gramotnosti.Vyhodnocování testů a násled-né analýzy výsledků se řídí har-monogramem mezinárodního centra. Po prvním kole zpraco-vání dat na mezinárodní úrov- ni obdrží každý stát před-běžná data. Na jejich zákla-dě budou v České republice pro všechny zapojené školy nejpozději v březnu 2017 při-praveny školní zprávy s in-formacemi o úspěšnosti školy a jednotlivých tříd. Výsledky v prosinci 2017 Zjištění z hlavního sběru dat šetření PIRLS 2016 s výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání budou poté zveřej-něna prostřednictvím národní zprávy v prosinci 2017. Násled-ně budou realizovány podrob-nější sekundární analýzy, které budou zaměřeny na konkrétní témata (např. specifika slabých a výborných žáků, typy úloh, které jsou pro žáky nejvíce obtížné, podmínky a postupy výuky apod.). •••ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST Čtenářská gramotnost je v pro- jektu PIRLS chápána jako tvořivý a interaktivní proces, při kterém se klade důraz na funkční povahu čtení. Čtenáři by v tomto pojetí měli ovládat čtenářské strategie, při kterých uplatňují své znalosti a zkušenosti, přemýšlejí o tom, co si přečetli, vytvářejí si vlastní představy a identifikují podstatné informace a myšlenky.Podrobnější informace o šetření PIRLS, publikace s uvolněnými úlo- hami z PIRLS 2011 a další výstu- py jsou k dispozici na webových stránkách České školní inspekce. Obálka testového sešitu šetření PIRLS 2016.