13 | Ústřední školní inspektor zastupuje Českou republiku v Centru pro výzkum a inovace ve vzdělávání OECD Posláním Centra pro výzkum a inovace ve vzdělávání (CERI) je zejména podpora inovací a me-zinárodní a interdisciplinární vý-měna znalostí a zkušeností v ob-lasti vzdělávání. Hlavním úkolem CERI je tvorba koncepcí a strate-gií efektivních vzdělávacích po-litik, koordinace mezinárodních výzkumných a inovačních aktivit ve vzdělávání, realizace projektů a studií postihujících nejrůznější témata vzdělávání, tvorba analy-tických dokumentů s možností sdílení na úrovni členských států, možnost připojit se k prestižním mezinárodním projektům OECD, projektům jiných zemí nebo reali-zovat projekty či studie s národním zadáním (financováno prostřed-nictvím speciálních příspěvků). Velmi důležitým přínosem členství ČR v CERI je možnost ovlivňovat směr výzkumu a inovací ve vzdělá-vání, navazovat efektivní pracovní kontakty se stěžejními aktéry vzdě-lávání v různých zemích OECD, sdílet zkušenosti, poznatky i pro-blémy, využívat interní databáze a publikace CERI ke kontinuál-nímu zvyšování práce národních autorit na poli vzdělávání a také prezentovat příklady inspirativní praxe v České republice.Aktivity CERI jsou připomínko-vány a schvalovány Řídicí radou. Česká republika má v Řídicí radě svého zástupce, kterým je ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Rada je složena ze zástupců člen-ských zemí OECD a jejími členy jsou zejména odborníci s přísluš-nou praxí v oblasti pedagogiky a sociologie. Jednání Řídicí rady se koná pravidelně jednou za polole-tí. Poslední se uskutečnilo v dubnu 2016 v Paříži. •••Mgr. Hana Novotná, M.A.kancelář náměstka ústředního školního inspektora Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal (druhý zprava) na dubnovém jednání CERI v Paříži.| Tematické šetření podpory gramotností v roce 2016 Inspekční činnost tematicky za-měřená ve školním roce 2015/2016 na matematickou, čtenářskou a so- ciální gramotnost sestává ze tří pro-vázaných částí: inspekčních elektro-nických zjišťování orientovaných především na podmínky pro rozvoj jednotlivých gramotností (přelom dubna a května 2016), prezenční in-spekční činnosti ve školách, sledující zejména průběh rozvoje jednotlivých gramotností (březen až červen 2016) a z elektronického zjišťování dosaže-né úrovně vybraných atributů jednot-livých gramotností prostřednictvím systému InspIS SET (květen 2016). Zjišťování obsáhne celkem 898 zá-kladních škol a víceletých gymnázií a 424 středních škol, rozdělených rovnoměrně mezi jednotlivé gra-motnosti (v každé z vybraných škol bude sledována jedna z uvedených gramotností). Dosažená úroveň gra-motností bude zjišťována u žáků 6. ročníku základních škol a odpo-vídajících ročníků víceletých gym-názií a u žáků 1. ročníku učebních oborů (obory skupiny H) středních škol. Ze všech vybraných škol bu-dou formou inspekčního elektronic-kého zjišťování získány informace o klíčových podmínkách pro rozvoj jednotlivých gramotností, ve 315 zá-kladních školách z uvedeného vzorku (105 pro každou gramotností) pro-běhne rovněž prezenční inspekční činnost zaměřená na průběh rozvoje jednotlivých gramotností. Výstupem inspekčního šetření bu-dou tematické inspekční zprávy k jed- notlivým gramotnostem zveřejněné v srpnu 2016. •••