8 | Česká školní inspekce prezentovala výsledky výběrového testování žáků zástupcům pedagogických fakult Ve čtvrtek 3. března 2016 proběhla na ústředí České školní inspekce v Praze za účasti ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala prezentace hlav-ních zjištění z výběrového zjišťování výsledků žáků 9. ročníku základních škol, provedeného Českou školní inspekcí v květnu 2015.Mgr. Petr Suchomel, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz Hlavním cílem setkání, které-ho se zúčastnily téměř dvě de-sítky účastníků z pedagogických fakult celé České republiky, bylo jednak představit filosofii výbě-rových zjišťování, která Česká školní inspekce provádí v rámci zákonného zmocnění zjišťovat mimo jiné také výsledky vzdělá-vání, jednak prezentovat základ-ní zjištění vyplývající ze souhrn-ných výsledků žáků a diskutovat jejich možné příčiny.Oblasti testování a úspěšnost Výběrové zjišťování výsledků žáků zahrnulo v roce 2015 cel-kem šest vzdělávacích oborů – přírodopis, chemii, fyziku, dě-jepis, zeměpis a výchovu k ob-čanství. Největší část setkání byla věnována prezentaci a dis-kusi nejméně úspěšně řešených úloh v jednotlivých vzdělávacích oborech. Všichni zúčastnění konstatovali, že pro žáky nej-obtížnější úlohy v testech jsou adekvátním obrazem požadavků Rámcového vzdělávacího pro-gramu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Fakt, že v nich žáci dosahují mimořádně nízkých úspěšností, by měl být jednak impulzem k diskusi o obsahu a rozsahu požadavků jednotli-vých vzdělávacích oborů v RVP ZV, jednak podkladem cílené podpory budoucím i stávajícím učitelům příslušných vzděláva-cích oborů (tvorba metodických návodů a pomůcek k tématům, která žákům činí potíže). Objektivní innformace Právě z posledně jmenovaného důvodu zástupci fakult připra-vujících budoucí učitele ocenili skutečnost, že díky analýzám vý-sledků jednotlivých výběrových zjišťování prováděných Českou školní inspekcí jsou poprvé k dis- pozici objektivní informace o mí- ře osvojení alespoň některých (v testech zahrnutých) výstupů požadovaných Rámcovým vzdě-lávacím programem. V závěru zazněla ze strany účastníků se-tkání jednoznačná podpora bu-doucí realizace obdobných zjiš-ťování a nabídka různých forem participace na přípravě, zajištění a vyhodnocení takových zjiš-ťování (především odborná ga-rance obsahu jednotlivých úloh a validity testů). •••ZVLÁDNETE PRO ŽÁKY NEJTĚŽŠÍ ÚLOHU?Doplňte celým číslem správný výsledek:Abychom připravili dvaceti-procentní roztok cukru, musí-me k 1 litru vody přidat ____ gramů cukru.(Odkaz k výstupu RVP: žák vypočítá složení roztoku, při-praví prakticky roztok dané-ho složení.)Řešení: 250. Správně odpově-dělo jen jedno procento žáků.ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI