4 | Stav inkluzivního vzdělávání ve školách – české školy společné vzdělávání žáků zvládají Česká školní inspekce se v rámci komplexní inspekční činnosti dlouhodobě zabývá společným vzděláváním dětí a žáků. Od letošního školního roku intenzivněji sleduje a vyhodnocuje také míru inkluzivity ve školách. Přestože k dispozici jsou zatím informace pouze z malého vzorku škol, a není tedy možné konkrétní zjištění považovat za reprezentativní, lze pozitivně hodnotit skutečnost, že přes 90 % škol je z pohledu rovného přístupu ke vzdělávání na standardní úrovni a některé z nich jsou dokonce na úrovni výborné. Přesahují očekávanou úroveň v situaci, kdy ještě neplatí podpůrná opatření a do vzdělávacího systému směřuje méně finančních prostředků, než tomu bude po 1. září 2016.Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Počet žáků ve speciálních tří-dách v posledních deseti letech postupně klesá. Zatímco ve škol-ním roce 2005/2006 bylo vzdě-láváno ve speciálních třídách celkem 43 971 žáků, ve školním roce 2014/2015 jejich počet kle-sl o téměř 14 tisíc na celkových 29 995.Od roku 2008/2009 naopak stou-pá počet individuálně integrova-ných žáků v běžných třídách.V posledních pěti letech dokonce převyšuje počet individuálně in-tegrovaných žáků počet žáků na-vštěvující speciální třídy. A tento trend pokračuje. Stále více škol má zkušenosti se vzděláváním žáků se zdravotním postižením nebo zne-výhodněním (viz Tabulka 1). Sledované parametry Od letošního školního roku za-čala Česká školní inspekce hodno-tit školy a školská zařízení podle nových kritérií, která vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy. Krité-ria kvalitní školy jsou členěna do šesti základních oblastí – Koncepce a rámec školy, Pedagogické vedení školy, Kvalita pedagogického sbo-ru, Vzdělávání, Vzdělávací výsled-Druh postižení/ Forma integrace 2012/2013*2015/2016**individuální integrace v běžných třídách skupinová integrace v běžné škole individuální integrace v běžných třídách skupinová integrace v běžné škole mentální postižení 19,8 3,3 25,2 3,5 - z toho lehké 18,3 3,1 24,0 3,4 - z toho středně těžké 2,8 1,4 2,3 1,5 - z toho těžké 0,1 0,4 0,1 0,3 - z toho hluboké x 0,0 x 0,0 sluchové 12,6 0,3 15,0 0,5 - z toho těžké 4,8 0,1 6,2 0,3 zrakové 9,4 0,2 10,6 0,3 - z toho těžké 2,9 0,1 3,9 0,1 vadami řeči 20,6 1,1 34,2 1,3 - z toho těžké 3,2 0,2 7,9 0,7 tělesné 18,8 0,5 17,9 0,3 - z toho těžké 6,7 0,2 6,8 0,2 více vadami 12,6 2,1 14,9 2,2 - z toho hluchoslepí 0,2 0,0 0,4 0,0 vývojové poruchy učení 71,9 2,7 75,3 1,9 vývojové poruchy chování 33,3 1,2 50,8 1,3 - z toho těžké x 0,1 x 0,2 autismus 20,8 1,7 33,4 2,4 Tabulka 1 | Žáci podle druhu postižení a formy integrace Podíl škol, ve kterých jsou vzdělávání žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (mimo sociální znevýhodnění) podle druhu postižení a formy integrace – podíl škol (v %)* z celkového počtu 3 683 běžných škol ** z celkového počtu 3 726 běžných škol