430 do legislativy Předpokladem naplnění opatření je práce odborné skupiny pro kariérní růst učitelů, která bude sledovat následující kroky k realizaci opatření: - Definice pozic v kariérním růstu učitelů s doporučeným zohledněním délky praxe učitele, výsledků ve vzdělávání a schopnosti vůdcovství školy - Definice požadavků pro dosažení pozic v kariérním růstu s doporučeným zohledněním faktorů kvalifikace, dosahovaných vzdělávacích výsledků žáků (např. využití nástrojů kapitoly 2), standardizovaného hodnocení učitelů komisí – předpoklad návaznosti na definované standardy kvality práce učitele (viz opatření 1.4) - Vytvoření finančního mechanismu pro ohodnocení pozic v kariérním růstu učitelů Legislativní dopad je předpokládán v zakotvení kariérního růstu učitelů v podobě samostatného zákona, nebo jako součást zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 2 - Celé opatření je ve své podstatě nastaveno jako vazba mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení. Takto opatření zajišťuje lepší ohodnocení učitelům, kteří jsou výše na žebříčku kariérního růstu, přičemž tohoto postavení dosáhli ve vazbě na indikátory kvality své práce. Opatření 3.3: Posilovat význam vzdělávacích výsledků v hodnocení efektivity specifických nástrojů podpory zvyšování kvality ve vzdělávání Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Nejasná specifikace konceptu efektivity v koncepčních dokumentech České republiky v oblasti vzdělávání - Nejasná podoba vyhodnocování efektivity finančních schémat (např. projekty předkládané do finančních programů) - Existence běžně používaných přístupů k hodnocení efektivity finančních schémat prostřednictvím metod benchmarkingu Systém hodnocení efektivity nástrojů podpory zvyšování kvality ve vzdělávání (např. speciální program na podporu zvyšování základních gramotností žáků) využívá tradiční přístupy k hodnocení na základě vztahů mezi vstupy na jedné straně a dosaženými výstupy/výsledky na straně druhé (viz vazba na opatření 2.3.1). Zdrojem dat pro hodnocení je jednak indikátorový systém ve vazbě na opatření 2.3.1 a na hodnotící systém nástroje podpory zvyšování kvality ve vzdělávání a jednak reporting příjemců podpory hodnoceného nástroje, tj. informační systém aktivit realizovaných s využitím nástroje podpory. Na fázi sběru dat logicky navazuje vlastní hodnocení efektivity nástrojů podpory zvyšování kvality ve vzdělávání, a to s možným využitím metod: - benchmarkingu, které umožňují také kvantifikaci míry vnitřní neefektivnosti nástrojů podpory zvyšování kvality ve vzdělávání ve vztahu k ukazatelům výstupů/ výsledků, a to prostřednictvím agregované hodnoty dílčí neefektivnosti jednotlivých podporovaných aktivit, - evaluace vztahů mezi ukazateli vstupů k realizaci aktivit na jedné straně a ukazateli výstupů/výsledků z realizovaných aktivit na straně druhé, a to prostřednictvím metod korelační analýzy, - hodnocení potenciálních výstupů a zejména výsledků nástrojů podpory zvyšování kvality ve vzdělávání na bázi metod regresní analýzy, kdy učící příklady realizovaných aktivit umožňují nastavit regresní model. 430