428 Varianta 2 - Politická kontroverznost tématu, utváření image dobrých a špatných škol - Neschopnost najít shodu nad způsobem měření vzdělávacích výsledků, nedostatečná indikátorová základna pro identifikaci znevýhodněných žáků, chybějící indikátor pro měření excelence školy - Obecný nesouhlas se zaváděním nových přístupů k financování regionálního školství ze strany škol ohrožených poklesem určených finančních prostředků - Nedostatek finančních prostředků pro zohlednění vzdělávacích výsledků ve financování regionálního školství - Zažitý pocit české společnosti nepřející úspěch jiným, hrozba nežádoucího chování ze strany dotčených subjektů (např. podvádění při externím standardizovaném hodnocení žáků) Varianta 3 - Rizika odpovídající rizikům Varianty 2 - Další zlepšování postavení excelentních škol motivované k dobrým vzdělávacím výsledkům jinými faktory (např. socioekonomický původ žáků) Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 2 a 3 Proveditelnost opatření je možná ve dvojí podobě. První podoba předpokládá zachování stávajícího objemu finančních prostředků pro regionální školství a nutnost jeho přerozdělení. Druhá podoba předpokládá navýšení celkového objemu finančních prostředků pro regionální školství ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků. Předpokladem naplnění opatření je práce odborné skupiny pro financování regionálního školství, která bude sledovat následující kroky k realizaci opatření: - Identifikace faktorů vzdělávacích výsledků pro zohlednění ve financování regionálního školství (např. dosažení standardu, počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přidaná hodnota ve vzdělávání apod.) - Výběr indikátorů charakterizujících jednotlivé faktory vzdělávacích výsledků (např. definice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k dosaženému standardu podle finského modelu, dosažené vzdělávací výsledky a nezaměstnanost pro definici nejlepších škol) - Zajištění dat pro jednotlivé školy - Přiřazení významu faktorů v procesu rozdělování finančních prostředků a změny v celkovém nastavení normativů financování regionálního školství - možnost inspirace v australském modelu výpočtu Legislativní dopad je předpokládán v úpravě paragrafů 160 a 161 zákona č. 561/2004 Sb. – školský zákon (financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu) s následnými dopady do výpočtu normativů. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 2 a 3 - Celé opatření je ve své podstatě nastaveno jako vazba mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení. Varianta 2 tuto skutečnost spojuje s finančním ohodnocením faktoru znevýhodnění škol. Předpokladem je, že vyšší finanční prostředky využité například na asistenta pedagoga, pomohou zlepšit vzdělávací výsledky těchto žáků a tím i spravedlivost ve vzdělávání. Varianta 3 navíc přidává přímou vazbu mezi dobrými vzdělávacími výsledky a financováním. 428