427 Opatření 3.1: Posilovat význam vzdělávacích výsledků v nastavení systému financování regionálního školství Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Nejasná specifikace konceptu efektivity v koncepčních dokumentech České republiky v oblasti vzdělávání, normativní financování školy na žáka - Důraz na aspekt naplněnosti škol a optimalizace sítě škol v plánu reformy financování českého regionálního školství, úvahy rovněž o zohlednění faktoru kvality vzdělávání - Nejasná specifikace konceptu efektivity v koncepčních dokumentech vysokého počtu hodnocených zemí - Existence přístupů spojujících finanční zdroje školy s naplněním stanovených cílů (např. Dánsko, Irsko, Německo, Slovensko, USA) - Existence přístupů zdůrazňujících finanční podporu zaostávajících škol pro zvyšování efektivity ve vzdělávání, zohlednění faktorů socioekonomického statutu komunity nebo počtu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v modelu financování (např. Austrálie, Finsko, Kanada – Ontario, Nový Zéland, USA) - Časté vnímání efektivity vzdělávacího systému ve vazbě na územní konsolidaci školské správy (např. Anglie, Finsko, Nový Zéland) - Možnost využití ukazatele přidané hodnoty ve vazbě na hodnocení efektivity ve vzdělávání (např. Anglie, Polsko, Slovensko, Švédsko) - Zásadní diskuse o otázce zveřejňování výsledků ve vzdělávání na úrovni škol s různými názory v tomto směru, vnímání vazby zveřejnění výsledků a efektivity/odpovědnosti v zemích s pozitivním přístupem. Závěry kapitoly 3: - Odmítavý postoj k posilování vazeb mezi vzdělávacími výsledky a finančními zdroji v českém prostředí Podoba opatření 3.1 je formulována ve třech variantách: - Zachování současného stavu normativního financování školy k počtu žáků (varianta 1) - Doplnění normativního financování školy k počtu žáků o kritéria vztažená k vzdělávacím výsledkům žáků se zaměřením na faktory znevýhodnění (varianta 2) - Doplnění normativního financování školy k počtu žáků o kritéria vztažená ke vzdělávacím výsledkům žáků se zaměřením na faktory znevýhodnění i bonus pro nejlepší školy (varianta 3) SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Zachování současného stavu bez hrozeb negativních dopadů a postojů plynoucích ze zavádění změn ve vzdělávacím systému Varianta 2 - Vyšší přizpůsobení financování škol specifickým faktorům znevýhodnění žáků - Posilování skutečného významu konceptu efektivity a efektivnosti v regionálním školství Varianta 3 - Přínosy odpovídající přínosům Varianty 2 - Motivační faktor pro zvyšování vzdělávacích výsledků škol na základě konkurence Rizika opatření Varianta 1 - Nevyužití příležitostí plynoucích z posilování významu zohlednění vzdělávacích výsledků ve financování regionálního školství 427