426 - Opatření 2.2.2 - využití informací ze systému SMART indikátorů v práci České školní inspekce pro identifikaci kvantitativně podložených problémů hodnocených škol (srovnání s hodnotou České republiky) 4.3 PO 3 – Systém hodnocení efektivity ve vzdělávání V rámci podstaty návrhu Koncepce je Prioritní oblast 3 – Systém hodnocení efektivity ve vzdělávání – zasazen do vazeb dosažených vzdělávacích výsledků na jedné straně a finančních vstupů na straně druhé. Prioritní oblast 3 tímto způsobem spojuje informace získané z hodnocení vzdělávacích výsledků Prioritní oblasti 2 a informace o finančních vstupech do vzdělávacího systému v návaznosti na intervence vzdělávací politiky na různých úrovních (žák, učitel, škola, systém). Zdůrazněme, že zájem o posilování vazeb mezi vzdělávacími výsledky a finančními vstupy je uváděn prakticky ve všech sledovaných zemích OECD jako klíčový prvek hodnocení efektivity ve vzdělávání. Výsledky mezinárodních srovnávacích hodnocení ve vazbě na poskytované prostředky do vzdělávání jsou využívány pro zdůvodnění potřebnosti reforem vzdělávacího systému (např. Dánsko, Německo, Norsko, Rakousko, USA a další). Konečně přirozenou motivací ke zvyšování efektivity ve vzdělávání je také obecně uváděný trend krátících se veřejných prostředků ve vztahu ke zvyšujícím se potřebám financování. Návrh Koncepce vnímá intervence vzdělávací politiky jednak jako klíčový prvek hodnocení efektivity a jednak jako vnější prvek definovaný v klíčových koncepčních dokumentech ve vzdělávání. Prioritní oblast 3 se ve svých opatřeních zaměřuje na ty intervence, které považuje za významné z hlediska hodnocení efektivity ve vzdělávání, a to se zohledněním vazeb mezi vzdělávacími výsledky a finančními vstupy. Na tomto základě byl rovněž formulován globální cíl Prioritní oblasti 3, a to následujícím způsobem: Globální cíl 3: Posilovat význam vazeb vzdělávacích výsledků a finančních vstupů v hodnocení efektivity ve vzdělávání Pro naplnění globálního cíle byla ve vazbě na poznatky kapitol 1 až 3 formulována dílčí opatření, která se týkají: - zohlednění vzdělávacích výsledků v nastavení systému financování regionálního školství, - zohlednění vzdělávacích výsledků v nastavení systému kariérního růstu učitelů, - zohlednění vzdělávacích výsledků v hodnocení efektivity specifických nástrojů podpory zvyšování kvality ve vzdělávání. Současně byla jednotlivá opatření blíže specifikována, a to vzhledem k definovaným charakteristikám. 426