425 SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření - Získání komplexního pohledu na dosažení cílů vzdělávacího systému prostřednictvím dat SMART indikátorů širokého spektra nástrojů hodnocení - Předpoklad zkvalitnění strategického procesu řízení vzdělávacího systému podle cílů s využitím specifikovaných, měřitelných, adresných, realistických a aktuálních dat - Širší poznání významu dílčích kontextových indikátorů pro vysvětlení rozdílů ve vzdělávacích výsledcích na všech úrovních - podmiňující faktory výsledků žáků - Vytvoření indikátorového rámce uplatnitelného na různých úrovních vzdělávacího systému (žák, učitel, škola, systém) Rizika opatření - Politická a společenská citlivost některých typů indikátorů (např. socioekonomický původ žáka) - Chybějící možnost zajistit data o vzdělávacích výsledcích žáků, například v kontextu nenaplnění opatření 2.2.1 - chybějící externí standardizované hodnocení žáků - Nespolehlivost poskytovaných dat v kontextu osobních zájmů jejich poskytovatelů - Neschopnost přijmout logicky uspořádanou strukturu organizace statistických dat s preferencí jednoduchých řešení (např. rozvoj kompetencí žáků měřený počtem účastníků semináře, nikoliv dosaženými výsledky) - Vnímání zájmu o vyšší stupeň organizace dat jako další administrativní zátěže Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Proveditelnost opatření je primárně spojena se zachováním stávajícího přístupu České republiky, který využívá široké spektrum zdrojů informací o vzdělávání, ve spolupráci se školami. Hlavní podstata provedení opatření pak spočívá v systematizaci uspořádání indikátorové soustavy ve vazbě na cíle vzdělávání. Doporučený návrh v tomto ohledu rozlišuje: - Indikátory vstupů – intervenčně ovlivnitelné indikátory (např. finanční zdroje poskytované na specifikované účely) - Indikátory kontextu – intervenčně neovlivnitelné indikátory (např. socioekonomický původ žáka, lokalizace školy) - Indikátory výstupů – indikátory přímo dosažených výstupů (např. počet proškolených žáků, počet žáků vyjíždějících do zahraničí) - Indikátory výsledků/účinků – indikátory naplnění cílů (např. vzdělávací výsledky žáků, rozdíly ve vzdělávacích výsledcích žáků, nezaměstnanost absolventů škol, žáci předčasně opouštějící vzdělávání, dosažená úroveň vzdělávání) Zohledněna je doporučená strukturace dat vzhledem k dílčím úrovním vzdělávacího systému (žák, škola, systém) a doplnění chybějících indikátorů (např. socioekonomický původ žáků). Legislativní dopady jsou předpokládány jednak ve vazbě na znění zákona č. 561/2004 Sb. – školského zákona a jednak ve vazbě na vyhlášku č. 364/2005 Sb. o dokumentaci škol a školských zařízení. Náklady opatření využívají stávající zdroje. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení - Realizace opatření je nastavena tak, aby poskytovala přímou informaci o vazbách mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení. V tomto ohledu jsou dány do protikladu indikátory vstupů, tj. nákladů intervence, a výstupů/výsledků/účinků pro měření efektivity/efektivnosti. Kontextové indikátory umožňují srovnávat podobné subjekty, např. školy. Provázanost s dalšími nástroji hodnocení vzdělávacích výsledků - Opatření 2.1.1 - spíše omezené využití informací ze systému SMART indikátorů k zajištění referenčních hodnot pro poznání vzdělávacích potřeb žáků - Opatření 2.1.2 - využití informací ze systému SMART indikátorů pro formulaci návrhové části a hodnotícího systému strategického plánování škol, poskytnutí informací škol do systému SMART indikátorů - Opatření 2.2.1 - výsledky externího standardizovaného hodnocení žáků jako zdroj informací o indikátorech na úrovni výsledků/účinků 425