424 b) Druhý přístup je spojen se zkrácením cyklu inspekcí pro školy s dlouhodobě horšími vzdělávacími výsledky, a naopak prodloužením cyklu inspekcí pro školy s dlouhodobě dobrými vzdělávacími výsledky. c) Třetí přístup je kombinací dvou předchozích přístupů. Nastavení podoby cyklu úplných inspekcí vychází z koncepčních záměrů inspekční činnosti České školní inspekce a metodikou stanovených kritérií hodnocení schvalovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Není očekáván dopad do legislativy. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 1 a 2 - V rámci opatření lze identifikovat přímé vazby mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení, neboť navržený způsob provedení opatření má za cíl posilovat schopnosti České školní inspekce zvyšovat vzdělávací výsledky škol prostřednictvím poradenské činnosti. Provázanost s dalšími nástroji hodnocení vzdělávacích výsledků - Opatření 2.1.1 - využití závěrů formativního a sumativního hodnocení žáků v rámci inspekční činnosti, poradenská role ve vazbě na využívání formativního a sumativního hodnocení žáků učitelem - Opatření 2.1.2 - využití závěrů sebehodnocení školy, poradenská role ve vazbě na kvalitu procesu strategického plánování - Opatření 2.2.1 – využití externího standardizovaného hodnocení žáků pro poznání vzdělávacích výsledků školy prostřednictvím srovnání s referenční hodnotou České republiky - Opatření 2.3.1 - využití SMART systémových indikátorů pro poznání vzdělávacích výsledků a kontextových charakteristik školy prostřednictvím srovnání s referenční hodnotou České republiky Specifický cíl 2.3: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití nástrojů sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků na úrovni systému Opatření 2.3.1: Vytvořit systém SMART indikátorů hodnotících dosažení cílů koncepčních dokumentů ve vzdělávání na základě širokého spektra nástrojů hodnocení Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Mezinárodní testování, mezinárodně srovnatelné indikátory, národní testování, národní statistiky, tematické zprávy jako klíčové nástroje hodnocení vzdělávacích výsledků v hodnocených zemích i v České republice - Omezená implementace SMART cílů a indikátorů do českých koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání - Omezenost českého indikátorového systému, mimo jiné ve vazbě na data socioekonomických charakteristik žáků - Neaktuálnost a nejednotný formát oficiálních databází škol - Existence národních programů hodnocení s kvantifikovanými cíli a systémem navazujících indikátorů v řadě hodnocených zemí (např. Austrálie, Kanada) - Zaměření národních programů hodnocení na cíle spojené s výsledky žáků (dosažení standardu, střední hodnota, excelence, zaostávání), se spokojeností účastníků ve vzdělávání, s průchodností žáků systémem - Přínosnost logiky uspořádání indikátorového systému s rozlišením indikátorů vstupů, kontextu, výstupů a výsledků Podoba opatření 2.3.1 je formulována v jedné variantě vzhledem k vnímání jeho přínosnosti pro hodnocení dosahovaných výsledků. 424