423 na vzdělávací výsledky Varianta 1 - Zachování zpětné vazby všem školám s možností identifikace příkladů dobré praxe - Prevence vzniku škol s negativní image v důsledku častějších inspekcí, prevence zvyšování rozdílů mezi školami Varianta 2 - Možnost vyššího časového zaměření poradenské činnosti České školní inspekce na školy s nízkou úrovní dosažených vzdělávacích výsledků nebo s jinými problémy - Rozšíření časových možností České školní inspekce pro následnou inspekční činnost a kontrolu naplnění doporučených opatření Rizika opatření Varianta 1 a 2 - Nedostatečné kompetence inspektorů vzhledem k poradenské funkci, dlouhá doba mimo vlastní školy - Neschopnost škol přijímat podněty poradenské činnosti České školní inspekce Varianta 1 - Nejasná schopnost inspekční činnosti přinést nové informace o školách s kvalitními vzdělávacími výsledky - Časová náročnost realizace úplných inspekcí všech škol s negativními dopady na četnost inspekcí a kontrolu nápravy doporučení - Chybějící časové možnosti pro intervence týkající se skutečně problémových škol Varianta 2 - Utváření negativní image škol podrobených častější inspekční činnosti - Vytvoření negativních postojů k takto nastavené inspekční činnosti ze strany zaostávajících škol - Chybějící informace o potenciálních problémech škol méně často podrobených inspekční činnosti Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 1 a 2 Proveditelnost opatření je spojena s posílením poradenské role České školní inspekce zejména ve vazbě: - Na identifikaci silných a slabých stránek školy s formulací doporučení - Na identifikaci příkladů dobré praxe jako případových studií řešení typových problémů Za tímto účelem bude Česká školní inspekce využívat co nejširší nabídku vzájemně provázaných nástrojů hodnocení (viz poslední bod specifikace opatření), přičemž se přepokládá vysoká schopnost interpretace poznatků těchto nástrojů ze strany školního inspektora. Pro naplnění obou variant opatření je předpokladem úprava legislativního zakotvení práce České školní inspekce v paragrafech 174 a 175 zákona č. 561/2004 Sb. – školský zákon. Dodatečné náklady nejsou očekávány s ohledem na využití rozpočtu České školní inspekce. Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 1 Naplnění Varianty 1 navazuje na stávající čtyřletý cyklus úplných inspekcí. Změny mohou být realizovány vzhledem k délce inspekčního cyklu. Varianta 2 Naplnění Varianty 2 předpokládá změnu stávajícího cyklu úplných inspekcí se zohledněním vzdělávacích výsledků v nastavení inspekční činnosti. V tomto ohledu se nabízí tři přístupy: a) První přístup je spojen s vymezením dvou fází inspekce. První fáze se zaměřuje na základní hodnocení školy pro identifikaci škol se špatnými vzdělávacími výsledky. Taková škola je následně podrobena hloubkové inspekci příčin tohoto stavu. Uvedený přístup je rovněž využit pro identifikaci příkladů dobré praxe. 423