421 SPECIFIKACE OPATŘENÍ Proveditelnost opatření a dopady do legislativy - Další náklady jsou spojeny s utvářením hodnotících materiálů, které představují zásadní aspekt kvality hodnocení. Z tohoto důvodu je doporučeno vytvoření odborného týmu pro externí standardizované hodnocení vzdělávacích výsledků žáků, včetně odborníků ze zahraničí, pro specifikaci postupů dalšího zkvalitňování procesu tvorby hodnotících materiálů (např. různorodost testových položek, psychometrické metody, ICT platforma). - V rámci řešení proveditelnosti opatření je rozhodováno o dílčích parametrech hodnocení, zejména pak o: a) Testovaných vzdělávacích oblastech/základních gramotnostech b) Výběrovém či plošném charakteru c) Časové periodicitě realizace d) Procesní odpovědnosti jednotlivých aktérů realizace - Legislativní zakotvení celoplošného testování žáků 5. a 9. tříd je předpokládáno formou zákona, například ve vazbě na zákon č. 561/2004 Sb. – školský zákon s bližší specifikací ve formě navazujícího prováděcího právního předpisu. S ohledem na současné preference a zkušenosti se společnou částí maturitní zkoušky je doporučeno legislativní zakotvení zákazu zveřejňovat výsledky celoplošného testování žáků. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 1, 2 a 3 - Realizací opatření vzniká významný nástroj pro hodnocení vzdělávacích výsledků na úrovni žáků, učitelů, škol i systému. Indikátor, který je poskytován z externího standardizovaného hodnocení žáků, je ve většině zemí používán jako způsob ověření dosažení cílů ve vzdělávání. V tomto ohledu plní rovněž významnou roli pro hodnocení efektivity vzdělávání na úrovni učitelů, škol i systému, pokud jsou informace z externího standardizovaného hodnocení žáků spojeny s informacemi o finančních nákladech (viz např. vazba na prioritní oblast 3). Provázanost s dalšími nástroji hodnocení vzdělávacích výsledků - Opatření 2.1.1 - využití standardizovaných informací o vzdělávacích výsledcích žáků pro ověření hodnocení a známkování učitelů ve třídě, využití informací o vzdělávacích nedostatcích žáků pro formativní hodnocení - Opatření 2.1.2 - využití informací o vzdělávacích výsledcích žáků ve formulaci cílů a zejména hodnotícího systému strategického plánování škol, možnost využití informací o vzdělávacích výsledcích žáků pro sebehodnocen učitelů - Opatření 2.2.2 - poskytnutí informací o vzdělávacích výsledcích žáků školy pro inspekční činnost České školní inspekce - Opatření 2.3.1 - poskytnutí informací o vzdělávacích výsledcích do indikátorového systému, získání informací o kontextových charakteristikách škol 421