420 možnosti využití pro hodnocení efektivity na úrovni systému - Hrozba vzniku problému učení se žáků na testy v případě zvýšení praktického významu hodnocení (např. hodnocení učitelů v rámci sebehodnocení škol) Varianta 2 - V případě víceletého cyklu plošného hodnocení hrozba nevyužití příležitostí z provázanosti informací interního a externího hodnocení žáků vzhledem k dobrovolnému charakteru a negativnímu postoji řady učitelů - V případě víceletého cyklu plošného hodnocení chybějící aktuální informace o vzdělávacích výsledcích na úrovni škol, omezení možnosti využití hodnocení ve vazbě na cíl efektivity ve vzdělávání - Hrozba vzniku problému učení se žáků na testy v případě zvýšení praktického významu hodnocení, a to zejména v případě plošného hodnocení (např. hodnocení efektivity škol, hodnocení učitelů v rámci sebehodnocení škol) - Hrozba spojená s utvářením žebříčků škol a únikem informací do médií u plošného hodnocení, a to bez zohlednění dílčích kontextových informací (např. počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) Varianta 3 - Hrozba zaměření varianty jen na hlavní vzdělávací oblasti, chybějící informace o řadě dalších vzdělávacích oblastí - Nejvyšší hrozba vzniku problému učení se žáků na testy s ohledem na nejširší možnosti praktického využití hodnocení - Nejvyšší hrozba spojená s utvářením žebříčků škol a únikem informací do médií, a to bez zohlednění dílčích kontextových informací (např. počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) Varianta 1, 2 a 3 - Nedostatečná politická a odborná dohoda a chybějící finanční zdroje pro zajištění realizace opatření, všeobecné nálady proti testování žáků s identifikací negativních informací - Nenaplnění obsahu opatření 1.2 – formulace vzdělávacích standardů jako základního rámce pro tvorbu hodnotících nástrojů - Nedostatečná ICT vybavenost škol pro rozvoj ICT založeného nástroje hodnocení - Nedostatečné kompetence tvůrců testu případně chybějící informace pro další zdokonalování podoby testovacího nástroje - Chybějící kontextové informace z indikátorového systému regionálního školství Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 1, 2 a 3 - Proveditelnost opatření vychází ze zkušeností České školní inspekce s realizací celoplošného testování žáků 5. a 9. tříd na ICT bázi. Počítačově založená platforma je přitom využitelná rovněž pro model dobrovolného zapojení škol do hodnocení, s následným srovnáním dosažených výsledků vzhledem k referenčním hodnotám výsledků škol výběrového souboru. Z těchto důvodů lze předpokládat technicky proveditelné řešení s relativně nízkými provozními náklady. 420