419 SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Přínosy ve vazbě na zaměření hodnocení na cíle: a) identifikace vzdělávacích potřeb žáků - výběrové šetření působí jako referenční hodnota, která je využita do šetření nezahrnutými školami pro srovnání na bázi dobrovolného využití testu b) ověření dosažení standardu na úrovni systému a se zohledněním kontextových ukazatelů (např. socioekonomické a demografické charakteristiky žáka, druh školy, prostorové statistiky) - Nižší testovací zátěž žáků - prostor hodnotit širší spektrum předmětů/gramotností vzhledem k různým výběrovým souborům škol - Nižší hrozba vzniku problému „učení na testy“ a podvádění s ohledem na velmi nízké praktické dopady hodnocení - Neexistence hrozby utváření žebříčků škol s ohledem na výběrový charakter hodnocení Varianta 2 - Přínosy ve vazbě na zaměření hodnocení na cíle: a) identifikace vzdělávacích potřeb žáků - výběrové šetření působí jako referenční hodnota, která je využita do šetření nezahrnutými školami pro srovnání na bázi dobrovolného využití testu b) ověření dosažení standardu na úrovni systému a se zohledněním kontextových ukazatelů (např. socioekonomické a demografické charakteristiky žáka, druh školy, prostorové statistiky) c) hodnocení efektivity vzdělávání na úrovni škol ve vazbě na plošné vzdělávací výsledky - Možnost snížení testovací zátěže žáků prostřednictvím víceletého cyklu plošného hodnocení a zaměření na hlavní oblasti hodnocení – prostor hodnotit širší spektrum předmětů/gramotností prostřednictvím výběrových šetření Varianta 3 - Přínosy ve vazbě na zaměření hodnocení na cíle: a) identifikace vzdělávacích potřeb žáků - výběrové šetření působí jako referenční hodnota, která je využita do šetření nezahrnutými školami pro srovnání na bázi dobrovolného využití testu b) ověření dosažení standardu na úrovni systému a se zohledněním kontextových ukazatelů (např. socioekonomické a demografické charakteristiky žáka, druh školy, prostorové statistiky) c) hodnocení efektivity vzdělávání na úrovni škol ve vazbě na plošné vzdělávací výsledky - Závazný charakter hodnocení jako prevence vyhýbání se využití nástroje ze strany škol Varianta 1, 2 a 3 - Potenciál přínosů spojený s provázaností různých nástrojů hodnocení žáků (viz poslední bod specifikace) - Možnost širšího využití výsledků ve vazbě na hodnocení učitelů, škol i systému - Přínosy plynoucí z dalšího rozvoje ICT platformy hodnocení, a to zejména ve vazbě na utváření testových položek simulujících reálné situace - hodnocení kompetencí žáků - Přínosy plynoucí z dalšího rozvoje hodnotících nástrojů - posun ke kriteriálně založenému testování a hodnocení vývoje dosažení standardů v čase (aplikace psychometrických metod, využití propojovacích hodnotících položek mezi roky) Rizika opatření Varianta 1 - U řady škol hrozba nevyužití příležitostí z provázanosti informací interního a externího hodnocení žáků vzhledem k dobrovolnému charakteru a negativnímu postoji řady učitelů - Chybějící plošné informace o vzdělávacích výsledcích na úrovni škol, spíše omezené 419