418 Specifický cíl 2.2: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití externích nástrojů škol pro sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků Opatření 2.2.1: Definovat cíle, využití a podobu nastavení externího standardizovaného hodnocení žáků 5. a 9. tříd s posilováním významu a kvality ICT založených řešení Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Zavádění externího standardizovaného hodnocení žáků do českého regionálního školství na úrovni základní i střední školy - externí standardizované hodnocení žáků 5. a 9. tříd a společná část maturitní zkoušky - Potřeba vyjasnění postavení externího standardizovaného hodnocení žáků 5. a 9. tříd do budoucna - Raná fáze externího standardizovaného hodnocení žáků 5. a 9. tříd ve vazbě na konstrukci testů či aplikované metody hodnocení, využití ICT řešení pro externí standardizované hodnocení žáků 5. a 9. tříd - Zaměření externího standardizovaného hodnocení žáků 5. a 9. tříd na český jazyk, matematiku a cizí jazyk - Preference nezveřejňování výsledků externího standardizovaného hodnocení žáků 5. a 9. tříd - Existence různých cílů externího standardizovaného hodnocení žáků - hodnocení vzdělávacích výsledků systému vzhledem ke standardům, hodnocení efektivity systému, diagnostický nástroj pro formativní hodnocení žáků, využití pro přijímací řízení - s dopady na nastavení podoby externího standardizovaného hodnocení žáků - Odmítnutí plošného testování některými úspěšnými vzdělávacími systémy (např. Finsko, Nový Zéland), zdůraznění role školy a učitelů - předpoklad vysoké prestiže a kvality učitelů a absolventů pedagogických fakult vysokých škol, důraz na další vzdělávání učitelů včetně didaktických témat a hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Zásadní diskuse o otázce zveřejňování výsledků ve vzdělávání na úrovni škol s různými názory v tomto směru, hrozby nesouhlasu ze strany řady skupin účastníků ve vzdělávání - Budoucnost spatřována ve využití ICT nové generace nabízející pestrost testových položek pro diagnostické testování kompetencí reálného světa s okamžitou zpětnou vazbou z vyhodnocení Závěry kapitoly 3: - Různorodý postoj skupin účastníků vzdělávání k přínosnosti externího standardizovaného hodnocení žáků s vysokým potenciálem utváření konfliktů - Převažující nesouhlas učitelů a ředitelů škol se zveřejňováním výsledků externího celoplošného testování v kontextu hrozby utváření image dobrých a špatných škol - Preference počítačově založeného celoplošného testování žáků ze strany ředitelů i učitelů škol Podoba opatření 2.2.1 je formulována ve třech variantách: - Externí standardizované hodnocení žáků 5. a 9. tříd jako výběrové, ICT založené, šetření s možností využití ICT platformy pro dobrovolné zapojení do hodnocení škol dalších (varianta 1) - Externí standardizované hodnocení žáků 5. a 9. tříd jako kombinace plošného a výběrového, ICT založeného, šetření s možností využití ICT platformy pro dobrovolné zapojení do hodnocení škol dalších (varianta 2) - Externí standardizované hodnocení žáků 5. a 9. tříd jako plošné, ICT založené, šetření (varianta 3) 418