417 Varianta 2 - Rizika odpovídající rizikům varianty 1 - Nespokojenost škol s dalším nárůstem administrativních požadavků ve vazbě na jejich formální ukotvení, neochota měnit zažité praktiky (např. roky stejná podoba výročních zpráv apod.) SPECIFIKACE OPATŘENÍ Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 1 a 2 Proveditelnost opatření je v rozhodující míře závislá na vnitřním prostředí školy. Principy strategického plánování není možné zavádět zvenčí, vždy jde o kompetence a kapacity vnitřního prostředí k realizaci změny, která byla naplánována v cílech strategického plánu. Za zásadní lze zároveň považovat nastavený systém hodnocení dosažených cílů, a to včetně vazby na hodnocení učitelů. V rámci vnějšího prostřední lze za klíčová podpůrná opatření vztahující se k proveditelnosti opatření zejména považovat: - Posilování kompetencí ředitelů škol v zavádění principů strategického plánování - Posilování možností ředitelů škol zohlednit dosažení cíle prostřednictvím finanční odměny - Posilování vazeb mezi dílčími nástroji hodnocení kvality ve vzdělávání na úrovni školy (viz poslední bod specifikace opatření) Takto je proveditelnost opatření spojena jednak s realizací potřebných změn v nastavení již existujících intervencí vzdělávací politiky České republiky a jednak s navýšením finančních zdrojů určených pro motivační složku ohodnocení pracovníků školy. Varianta 2 Podstata varianty 2 je spojena s posílením standardizace údajů prostřednictvím vyšší míry specifikace klíčových nástrojů strategického plánování. Tato role může být přisouzena různým dokumentům, za logické však lze považovat využití školních vzdělávacích programů a výročních zpráv, které svým obsahem naplňují principy strategického plánování. Posílení standardizace údajů je pak spojeno s doplněním vyhlášky upravující sebehodnocení školy o definované informace - Vyhláška 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 1 a 2 - Podstata opatření je sama o sobě spojena s posilováním efektivity vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady k jejich dosažení. Právě na tomto principu je založen celý proces strategického plánování. V rámci provedení opatření se tato vazba objevuje rovněž v posílení možnosti odměňovat učitele/pracovníky dosahujících vysokých vzdělávacích výsledků žáků. Provázanost s dalšími nástroji hodnocení vzdělávacích výsledků - Opatření 2.1.2 - využití sumativního hodnocení žáků známkami jako jednoho z indikátorů vzdělávacích výsledků žáků školy – identifikace příčin stavu s využitím formativního hodnocení - Opatření 2.2.1 - využití výsledků žáků školy v externím standardizovaném hodnocení žáků jako jednoho z indikátorů vzdělávacích výsledků žáků školy, včetně srovnání s referenční hodnotou České republiky - identifikace příčin stavu ve vazbě na diagnostickou funkci hodnocení - Opatření 2.2.2 - využití závěrů inspekční činnosti České školní inspekce pro poznání problémů školy a doporučení k jejich řešení - Opatření 2.3.1 - využití hodnot SMART systémových indikátorů školy na bázi jejich srovnání s referenční hodnotou České republiky - identifikace možných příčin daného stavu 417