416 Provázanost s dalšími nástroji hodnocení vzdělávacích výsledků - Opatření 2.2.1 - využití diagnostické funkce externího standardizovaného hodnocení žáků pro poznání vzdělávacích potřeb žáků - Opatření 2.2.1 - využití sumativního charakteru externího standardizovaného hodnocení žáků pro posouzení souladu známky žáka za průběžnou práci ve třídě a výsledků žáka v externím standardizovaném hodnocení žáků Opatření 2.1.2: Zvyšovat kvalitu sebehodnocení školy prostřednictvím strategického plánování Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Existence sebehodnocení českých škol prostřednictvím procesu strategického plánování - Nízká úroveň kvality sebehodnocení českých škol ve vazbě na principy strategického plánování - nízká propojenost fází strategického plánování ve školních vzdělávacích programech, výroční zprávy českých škol spíše jen jako přehled statistických dat - Sebehodnocení škol založené na procesu strategického plánování jako základní rámec hodnocení ve všech zájmových zemích, a to včetně vazby na hodnocení učitelů - Různé přístupy zemí k formalizaci postupů k sebehodnocení školy, hledání souladu mezi zohledněním místních specifik ve strategickém plánování a potřebou standardizace údajů pro hodnocení systému (srovnatelnost poznatků) - Přístupy definující charakteristiky dobré školy a na ně navazující systém indikátorů, včetně informací o vzdělávacích výsledcích žáků při nastavení sebehodnocení školy - Zásadní význam principu partnerství v rámci strategického plánování na úrovni škol Podoba opatření 2.1.2 je formulována ve dvou variantách: - Zvyšování kvality sebehodnocení školy prostřednictvím strategického plánování bez posílení standardizace údajů (varianta 1) - Zvyšování kvality sebehodnocení školy prostřednictvím strategického plánování s posílením standardizace údajů (varianta 2) SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Zkvalitnění strategického řízení škol podle cílů a s respektováním principu partnerství - Využití pozitivních dopadů vyplývajících z koordinované realizace vzájemně souvisejících intervencí pro dosažení definovaného cíle - Předpoklad posilování provázanosti cílů a skladebnosti využívaných indikátorů koncepčních dokumentů na různých úrovních hodnocení Varianta 2 - Zkvalitnění strategického řízení škol podle cílů a s respektováním principu partnerství - Využití pozitivních dopadů vyplývajících z koordinované realizace vzájemně souvisejících intervencí pro dosažení definovaného cíle - Formálně zajištěný předpoklad posilování provázanosti cílů a skladebnosti využívaných indikátorů koncepčních dokumentů na různých úrovních hodnocení Rizika opatření Varianta 1 - Neochota škol zavádět principy strategického řízení podle cílů - Hrozba zvyšování rozdílů uvnitř školy s dopady na negativní atmosféru mezi pracovníky - Nedostatečné kompetence ředitelů k zavádění nejlepších principů strategického plánování - Chybějící nástroje motivace (např. finanční prostředky na odměny) pro zavádění nejlepších principů strategického plánování do praxe 416