415 Opatření 2.1.1: Zlepšovat využití formativních a sumativních metod hodnocení žáků včetně provázanosti s dalšími nástroji jejich hodnocení Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Aplikace formativních i sumativních přístupů k hodnocení žáků v České republice, v souladu se situací v dalších hodnocených zemích - Nižší ochota učitelů využívat formativní metody hodnocení v České republice, v souladu se situací v dalších hodnocených zemích - Nižší orientace učitelů i žáků ve výhodách (např. význam formativního hodnocení pro podněcování žáka k učení) a přístupech k formativnímu hodnocení žáků, v souladu se situací v dalších hodnocených zemích - Nejednotnost známkování učitelů škol v České republice, v souladu se situací řady dalších hodnocených zemí - Různé přístupy k formalizaci využití formativních a sumativních metod hodnocení žáků (např. individuální studijní plány žáka v Dánsku, Finsku a Švédsku) - Existence řady nástrojů formativního i sumativního hodnocení v České republice i dalších hodnocených zemích, včetně externího standardizovaného hodnocení vzdělávacích výsledků žáků - Existence výhod plynoucích z provázanosti formativních a sumativních metod hodnocení Podoba opatření 2.1.1 je formulována v jedné variantě vzhledem k vnímání jeho přínosnosti pro hodnocení dosahovaných výsledků. Zároveň další zvyšování formalizace využití formativních a sumativních metod hodnocení žáků vnímáme jako nežádoucí s ohledem na sporné dopady vyšší administrace na vzdělávací výsledky. SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření - Posílení možnosti poznání vzdělávacích potřeb žáků prostřednictvím lepšího využití systému hodnocení s následnou volbou vhodných intervencí k jejich naplnění - Využití výhod vznikajících z provázanosti formativních a sumativních přístupů k hodnocení – širší záběr formativního hodnocení a vyšší spolehlivost sumativního hodnocení prostřednictvím standardizace a srovnání Rizika opatření - Chybějící kompetence a nechuť učitelů při zavádění nových forem hodnocení žáků - Nezájem žáků o formativní hodnocení ve vazbě na podněcování jejich zájmu o učení Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Proveditelnost opatření je spojena s posilováním faktorů ovlivňujících jeho úspěšné naplnění. V tomto ohledu se zejména jedná o: - Posilování kompetencí studentů pedagogických fakult ve využití formativních a sumativních přístupů k hodnocení žáků - Posilování kompetencí učitelů škol ve využití formativních a sumativních přístupů k hodnocení žáků - Posilování vazeb mezi dílčími nástroji hodnocení kvality ve vzdělávání na úrovni žáka (viz poslední bod specifikace opatření) Takto je proveditelnost opatření spojena s potřebnými změnami nastavení již existujících intervencí vzdělávací politiky České republiky bez očekávání změn v legislativě. Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení - V rámci opatření lze identifikovat přímé vazby mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení, neboť navržený způsob provedení opatření má za cíl posilovat schopnosti učitelů v praktickém využití formativních a sumativních přístupů k hodnocení. Efektivita vynaložených finančních prostředků, tj. vazba mezi výsledky vzdělávání a náklady na jejich dosažení, pak je posuzována v souladu s Opatřením 3.3. 415