414 4.2 PO 2 – Nástroje sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků V rámci podstaty návrhu Koncepce je Prioritní oblast 2 – Nástroje sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků – vnímána jako základní modul pro hodnocení kvality ve vzdělávání ve smyslu dosahovaných vzdělávacích výsledků. Ve svých opatřeních Prioritní oblast 2 obsahuje návrh podoby využití hlavních nástrojů sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků na úrovni žáka, učitele, školy i systému. Syntetizující poznatky kapitoly 1.2 hovoří o přínosnosti využití širokého vějíře kvalitně nastavených hodnotících nástrojů, jejichž vzájemná provázanost zároveň umožňuje vytvářet pozitivní vazby mezi nimi. V případě České republiky jsou konstatovány nedostatky u obou těchto možností. Na základě této skutečnosti byl globální cíl Prioritní oblasti 2 formulován následujícím způsobem: Globální cíl 2: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití nástrojů sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků Pro dosažení globálního cíle 2 je žádoucí využití interních i externích nástrojů sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků. Za tímto účelem byly v návaznosti na globální cíl formulovány dva specifické cíle: Specifický cíl 2.1: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití interních nástrojů škol pro sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků Specifický cíl 2.2: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití externích nástrojů škol pro sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků Třetí specifický cíl pak má vztah k hodnocení vzdělávacího systému jako celku: Specifický cíl 2.3: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití nástrojů sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků na úrovni systému Pro naplnění globálního cíle a specifických cílů pak byla ve vazbě na poznatky kapitol 1 až 3 formulována dílčí opatření, včetně jejich bližší specifikace k definovaným charakteristikám. Specifický cíl 2.1: Zlepšovat nastavení, provázanost a využití interních nástrojů škol pro sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků 414