413 Opatření 1.4: Vytvořit základní rámec pro hodnocení práce učitelů – standard kvality práce učitele Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Absence formálních mechanismů hodnocení učitelů v České republice, ale i v dalších hodnocených zemích - Chybějící standardy kvality práce českých učitelů přes dlouhodobou diskusi o jejich potřebnosti - Standardy práce učitelů jako základ hodnocení učitele v některých hodnocených zemích Podoba opatření 1.4 je formulována ve dvou variantách: - Zachování současného stavu bez formulace standardů kvality práce učitele (varianta 1) - Vytvoření standardů kvality práce učitele (varianta 2) SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Zachování současného stavu bez hrozeb negativních dopadů a postojů plynoucích ze zavádění změn ve vzdělávacím systému Varianta 2 - Zajištění kodexu práce učitele pro zvyšování prestiže profese, potvrzení kvality práce učitele - Vytvoření základního rámce pro nastavení obsahu počátečního vzdělávání učitelů a pro hodnocení kvality práce učitele Rizika opatření Varianta 1 - Nevyužití příležitostí plynoucích z přínosů vytvoření standardů kvality práce učitele Varianta 2 - Neschopnost formulace standardů vedoucí k formálnosti jejich existence - Nesouhlas učitelů a školní komunity s konceptem standardů - Zkreslení výsledků o dosažených standardech učitelů ze strany ředitele školy pro posilování její image Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 2 - Činnost odborného týmu zpracovatelů standardů učitele s potřebou široké diskuse se zainteresovanými aktéry pro přijetí výsledné podoby standardů kvality práce učitele - V ideální podobě propojení standardů kvality práce učitele a systému kariérního růstu učitelů pro zvýšení prestiže standardů - Potřeba rozhodnutí o formálnosti standardů kvality práce učitele s možnosti výběru mezi neformálním dokumentem na jedné straně a legislativně ukotveným dokumentem na straně druhé - V případě legislativně zakotvené podoby standardů práce učitele jejich nastavení jako samostatného zákona, nebo jako součásti zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících - Náklady realizace spojené s prací odborného týmu zpracovatelů standardů učitele Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 2 - Standardy kvality práce učitele představují základní rámec pro nastavení obsahu počátečního vzdělávání učitelů a pro hodnocení kvality práce učitele. Takto je primárně utvořena vazba k výsledkům vzdělávání na úrovni učitelů. Zároveň jsou standardy kvality práce učitelů vnímány ve vazbě na kariérní růst učitelů, který propojuje vzdělávací výsledky s finančním ohodnocením učitelů. 413