412 SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Zachování současného stavu bez hrozeb negativních dopadů a postojů plynoucích ze zavádění změn ve vzdělávacím systému Varianta 2 - Zvýšení významu konceptu základních gramotností v cílech vzdělávací politiky - Předpoklad zvýšení míry koncepčnosti intervencí zaměřených na rozvoj základních gramotností se zachováním vysokého stupně flexibility pro implementaci na úrovni školy - Posílení možností implementace principů strategického plánování a řízení napříč různými úrovněmi vzdělávacího systému, včetně formulace skladebného systému indikátorů Varianta 3 - Přínosy odpovídající přínosům varianty 2 - Posílení nutnosti škol zabývat se průřezově konceptem základních gramotností ve svém školním vzdělávacím programu Rizika opatření Varianta 1 - Nevyužití příležitostí plynoucích z vyššího důrazu na téma základních gramotností Varianta 2 - Významná rizika nebyla identifikována Varianta 3 - Nutnost úprav nedávno přijaté podoby rámcových vzdělávacích programů a navazujících školních vzdělávacích programů vedoucí k nespokojenosti aktérů s nimi pracujících - Nepříznivý postoj aktérů vzdělávání k zavádění stále nových změn Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 2 - Činnosti spojené s procesem strategického plánování – tvorba a aktualizace strategických dokumentů s důrazem na kvalitu jednotlivých fází procesu strategického plánování - Primární důraz na koncepční dokumenty nejvyšší hierarchické úrovně – Strategie rozvoje vzdělávání, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy - Náklady realizace spojené s procesem aktualizace strategických dokumentů Varianta 3 - Činnosti spojené s procesem strategického plánování – tvorba a aktualizace strategických dokumentů s důrazem na kvalitu jednotlivých fází procesu strategického plánování - Primární důraz na koncepční dokumenty nejvyšší hierarchické úrovně – Strategie rozvoje vzdělávání, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy - Zasazení základních gramotností jako jedné z klíčových kompetencí rámcových vzdělávacích programů - změny rámcových vzdělávacích programů prováděny prostřednictvím opatření Ministra školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na znění zákona č. 561/2004 Sb. – školského zákona - Náklady realizace spojené s procesem aktualizace strategických dokumentů Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 2 a 3 - Varianty 2 a 3 umožňují posilovat vazby mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení prostřednictvím formulace návrhové, implementační a monitorovací a hodnotící části procesu strategického plánování. Zvyšování provázanosti cílů umožňuje zároveň formulaci skladebných hodnotících indikátorů, a to ve vazbě na financování vzdělávání. Vazba „návrh cílů a opatření“ – „krytí realizace opatření rozpočtem“ – „hodnocení dosažení cílů a opatření prostřednictvím SMART indikátorů“ ukazuje na efektivitu cílů a opatření na různých úrovních hodnocení – např. systém, škola. 412