411 ověřování možnosti hodnocení Identifikace vazeb mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení Varianta 2 a 3 - Varianty 2 a 3 umožňují jasněji formulovat představu o očekávaných minimálních výstupech vzdělávacího procesu. Tímto způsobem rovněž umožňují lépe nastavit srovnatelnost vzdělávacích výsledků plynoucích z využití různých hodnotících nástrojů. Vyšší míra srovnatelnosti vzdělávacích výsledků pak umožňuje lépe hodnotit efektivitu vynakládaných prostředků, tj. vazbu mezi výsledky vzdělávání a náklady jejich dosažení (např. v čase, mezi územími apod.). Opatření 1.3: Vyjasnit rámec pro hodnocení základních gramotností ve vazbě na cíle koncepčních dokumentů ve vzdělávání Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Formulace významu všech základních gramotností v českých koncepčních dokumentech, s nejasnou vazbou na specifikaci priorit - Praktická tendence zdůrazňovat význam čtenářské, matematické a jazykové gramotnosti - Odlišnost terminologie a podstaty konceptu základních gramotností ve srovnání s vymezením klíčových kompetencí rámcových vzdělávacích programů - Existence vazeb mezi základními gramotnostmi a klíčovými kompetencemi rámcových vzdělávacích programů - Důraz na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti ve většině hodnocených zemí - Důraz na jazykovou gramotnost v neanglicky mluvících zemích Podoba opatření 1.3 je formulována ve třech variantách: - Zachování současného stavu (varianta 1) - Specifikace cílů týkajících se základních gramotností v zastřešujících koncepčních dokumentech s promítnutím do rámcových a školních vzdělávacích programů prostřednictvím v současnosti existujících vazeb na klíčové kompetence a obsah vzdělávání (varianta 2) - Specifikace cílů týkajících se základních gramotností v koncepčních dokumentech s promítnutím do rámcových a školních vzdělávacích programů prostřednictvím definice základních gramotností jako jedné z klíčových kompetencí (varianta 3) 411