410 - Vytvoření vzdělávacích standardů jako minimálních očekávaných výstupů vzdělávacího procesu s formulací možností naplnil či nenaplnil (varianta 2) - Vytvoření vzdělávacích standardů jako minimálních očekávaných výstupů vzdělávacího procesu s formulací různých úrovní jejich naplnění (varianta 3) SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Zachování současného stavu bez hrozeb negativních dopadů a postojů plynoucích ze zavádění změn ve vzdělávacím systému Varianta 2 - Definice minimálních očekávaných výstupů vzdělávacího procesu, tj. toho, co má žák umět - Formulace základního obsahového a výkonnostního rámce pro nastavení nástrojů hodnocení kvality ve vzdělávání tak, aby byla zajištěna jejich vyšší srovnatelnost - Možnost zavádění nových parametrů plošného či výběrového testování pro poznání stavu dosažení vzdělávacích standardů a s identifikací zaostávajících žáků s potřebou podpory Varianta 3 - Přínosy odpovídající přínosům varianty 2 - Možnost vyššího rozlišení rozdílů vzdělávacích výsledků mezi jednotlivými žáky, a to včetně žáků nadaných, tj. zohlednění cílů rovnosti a excelence ve vzdělávání Rizika opatření Varianta 1 - Nevyužití příležitostí plynoucích z vyšší provázanosti hodnotících nástrojů ve vazbě na vzdělávací standardy Varianta 2 - Neschopnost správně nastavit minimální vzdělávací standard - Formulace nízkého, málo ambiciózního vzdělávacího standardu - Nedostatečné přijetí vzdělávacích standardů ze strany aktérů vzdělávání (např. vyšší administrativa, nepochopení smyslu vzdělávacích standardů) vedoucí k formálnosti jejich výsledné podoby Varianta 3 - Rizika odpovídající rizikům varianty 2 - Neschopnost definovat různé úrovně dosažení minimálního vzdělávacího standardu Proveditelnost opatření a dopady do legislativy Varianta 2 a 3 - Široká shoda aktérů ve vzdělávání jako nezbytný předpoklad utváření vzdělávacích standardů – práce expertních skupin pro formulaci vzdělávacích standardů v návaznosti na rámcové vzdělávací programy - Doporučená formulace vzdělávacích standardů ve vazbě na benchmarking vzdělávacích standardů nejúspěšnějších vzdělávacích systémů světa - Nutnost řešení otázek vztahujících se k nastavení dílčích parametrů vzdělávacích standardů: a) Výběr učebních oblastí pro formulaci vzdělávacích standardů – např. výběr pouze učebních oblastí, u nichž bude realizováno externí hodnocení naplnění standardů žáky b) Výběr roku studia pro formulaci vzdělávacích standardů s předpokladem preference uzlových bodů přechodu mezi jednotlivými úrovněmi c) Výběr úrovně vzdělávacích standardů ve vazbě na ambice vzdělávacího systému v globálním srovnání - Legislativní postup ve smyslu doplnění rámcových vzdělávacích programů, jejichž změny jsou prováděny prostřednictvím opatření Ministra školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na znění zákona č. 561/2004 Sb. – školského zákona - Náklady realizace spojené s procesem utváření vzdělávacích standardů – práce zpracovatelského týmu, jednání pracovních skupin, realizace souvisejících průzkumů, pilotní 410