408 Opatření 1.1: Zvyšovat provázanost cílů koncepčních dokumentů ve vzdělávání Zdůvodnění opatření Závěry kapitol 1 a 2: - Klíčové přístupy k chápání kvality vzdělávání zakotveny v koncepčních dokumentech České republiky pro oblast vzdělávání - Nedostatky související s problematickou synergií mezi formulovanými cíli poměrně komplikovaného systému velkého počtu koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání a na ně navazujících rámcových a školních programů v České republice - Negativní vliv absence Národního programu vzdělávání, tj. zastřešující platformy vazeb mezi koncepčními dokumenty a rámcovými vzdělávacími programy Podoba opatření 1.1 je formulována ve třech variantách: - Zachování současného stavu cílů koncepčních dokumentů ve vzdělávání (varianta 1) - Zvyšování provázanosti cílů koncepčních dokumentů bez zpracování Národního programu vzdělávání (varianta 2) - Zvyšování provázanosti cílů koncepčních dokumentů se zpracováním Národního programu vzdělávání jako zastřešujícím dokumentem (varianta 3) SPECIFIKACE OPATŘENÍ Přínosy opatření Varianta 1 - Zachování současného stavu bez hrozeb negativních dopadů a postojů plynoucích ze zavádění změn ve vzdělávacím systému Varianta 2 - Zvýšení synergie cílů koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání, včetně rámcových a školních vzdělávacích programů - Možnost utváření skladebného systému intervencí ve vazbě na jasně definované a provázané cíle koncepčních dokumentů - Možnost utváření skladebného systému hodnotících indikátorů ve vazbě na jasně definované cíle koncepčních dokumentů, a to na všech úrovních hodnocení - Posílení možností implementace principů strategického plánování a řízení napříč různými úrovněmi vzdělávacího systému Varianta 3 - Přínosy odpovídající přínosům varianty 2 - Koncepční zakotvení cílů vzdělávacího systému v souladu s legislativními požadavky pro předcházení častých změn podoby rámcových vzdělávacích programů Rizika opatření Varianta 1 - Nevyužití příležitostí plynoucích z posilování provázanosti cílů koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání Varianta 2 - Dopad změn v nastavení cílů a navazujících intervencí do nedávno vytvořené podoby koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání - Nepříznivý postoj aktérů vzdělávání k zavádění stále nových změn do vzdělávacího systému – obtížné hledání široké shody aktérů Varianta 3 - Rizika odpovídající rizikům varianty 2 - Nejasné postavení Národního programu vzdělávání k již existujícímu systému koncepčních dokumentů – riziko vzniku koncepčního dokumentu s vágně formulovaným obsahem, který pouze zastřeší současný stav 408