407 4.1 PO 1 – Rámcové podmínky vzdělávacího systému V rámci podstaty návrhu Koncepce je Prioritní oblast 1 – Rámcové podmínky vzdělávacího systému – vnímána jako výchozí prvek pro nastavení nástrojů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání. Na obrázku 4-1 jsou uvedeny základní prvky rámcových podmínek vzdělávacího systému, které zahrnují: - cíle vzdělávacího systému ve vazbě na kvalitu a efektivitu ve vzdělávání, - intervence vzdělávací politiky, - koncept základních gramotností, - vzdělávací standardy navazující na rámcové vzdělávací programy a práci učitele. Návrh Koncepce v rámci Prioritní oblasti 1 vychází z úvahy, že sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání nedefinuje obsah rámcových podmínek vzdělávacího systému. Tato role je přisuzována koncepčním dokumentům v oblasti vzdělávání. Prioritní oblast 1 se ve svých opatřeních zaměřuje na ty intervence, které považuje za významné z hlediska nastavení nástrojů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání. Na tomto základě byl rovněž formulován globální cíl Prioritní oblasti 1, a to následujícím způsobem: Globální cíl 1: Utvářet vysokou kvalitu rámcových podmínek vzdělávacího systému pro sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání Pro naplnění globálního cíle byla ve vazbě na poznatky kapitol 1 až 3 formulována dílčí opatření, která se týkají: - provázanosti cílů vzdělávacího systému vztahujících se k jeho kvalitě a efektivitě, - dokončení procesu tvorby vzdělávacích standardů ve vazbě na rámcové vzdělávací programy, - zakotvení konceptu základních gramotností v koncepčních dokumentech vzdělávacího systému, - definice standardů učitele jako výchozího rámce pro hodnocení práce učitele. Současně byla jednotlivá opatření blíže specifikována, a to vzhledem k definovaným charakteristikám. 407