391 3.2.5 Externí testování a jeho organizace Pátý okruh hypotéz se zaměřil na vztahy mezi externím testováním na jedné straně a jeho organizací na straně druhé. Předmětem zájmu se tak staly vybrané problémové aspekty realizace státem organizovaného plošného testování, kdy hypotéza tvrdí, že existuje řada negativních postojů k organizačnímu zajištění státem organizovaného plošného testování a že preferovány jsou přístupy na bázi ICT a snižování pracovní zátěže učitelů škol (viz H5). První otázka hodnocení se zaměřila na posouzení výskytu problémů při realizaci státem organizovaného plošného testování v roce 2013. Obrázek 3-22 naznačuje relativně málo častý výskyt problémů v tomto směru, přičemž nejvíce kritický je pohled cílové skupiny školních inspektorů. Druhá, doplňující, otázka se pak dotkla jednoho z tradičních problémů externích testování v podobě zvýšené pracovní zátěže učitelů. Obrázek 3-23 poukazuje na odlišný pohled různých cílových skupin, kdy skupina školních inspektorů vnímá vyšší pracovní zátěž učitelů danou realizací státem organizovaného plošného testování méně často, než skupiny ředitelů respektive učitelů a dalších pedagogických pracovníků škol. Z pohledu těchto dvou skupin účastníků ve vzdělávání představuje zvýšená pracovní zátěž učitelů jeden z problémů realizace státem organizovaných plošných testování. Obrázek 3-22: Podíl (ne)souhlasných odpovědí respondentů jednotlivých cílových skupin šetření na tezi „Státem organizované plošné testování žáků proběhlo na naší škole v roce 2013 bez problémů.“ Zdroj: vlastní zpracování 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ředitel Učitel a DPP Inspektor Žák Rozhodně nesouhlasím Spíše nesouhlasím Spíše souhlasím Rozhodně souhlasím 391