388 ohledu předpokládá, že postoje ke zveřejnění výsledků státem organizovaného plošného testování a spojení s hodnocením efektivity jsou vnímány různými skupinami účastníků vzdělávání odlišně. Negativní postoj je předpokládán zejména pro pracovníky škol (viz H4a). Obrázek 3-17 představuje základní poznatky hodnocení, které lze shrnout následujícím způsobem: - Existují významné rozdíly ve struktuře odpovědí jednotlivých skupin účastníků ve vzdělávání. Nejčastější nesouhlasný postoj ke zveřejňování výsledků státem organizovaného plošného testování vyjadřuje skupina ředitelů škol, nejčastější souhlasný postoj pak skupiny žáků, zákonných zástupců a zaměstnavatelů. - Obecně lze pozorovat rozdíl v odpovědích skupin potenciálně spojených s výsledky žáků ve státem organizovaném plošném testování a skupin potenciálně využívajících tyto výsledky. Zatímco první skupina upřednostňuje nezveřejňování výsledků, druhá skupina preferuje naopak zveřejnění. Obrázek 3-17: Podíl (ne)souhlasných odpovědí respondentů jednotlivých cílových skupin šetření na tezi „Výsledky státem organizovaného plošného testování žáků by měly být přístupné veřejnosti, aby sloužily jako zdroj informací o kvalitě školy pro žáky, jejich zákonné zástupce, zřizovatele a zaměstnavatele.“ Zdroj: vlastní zpracování Jsou odpovědi jednotlivých skupin účastníků ve vzdělávání spojeny s rozdílným vnímáním hrozeb utváření množiny dobrých škol na jedné straně a množiny špatných škol na straně druhé? Druhá hypotéza našeho zájmu předpokládá tento vztah, když tvrdí, že existuje silné vnímání hrozeb spojených s vyčleňováním dobrých či špatných škol v případě zveřejnění výsledků státem organizovaného plošného testování (viz H4b). Obrázek 3-18 ukazuje strukturu rozložení souhlasných a nesouhlasných odpovědí týkajících se otázky relevantní pro formulovanou hypotézu. V tomto ohledu se ukazuje: - Hrozba vytvoření klubů dobrých a špatných škol je nejsilněji vnímána skupinou ředitelů škol, relativně vysoká je však u všech dotazovaných skupin účastníků ve vzdělávání. - Hrozba zveřejňování výsledků státem organizovaného plošného testování jako motivu pro utváření klubu dobrých a špatných škol je nejsilněji vnímána ze strany ředitelů škol. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ředitel Učitel a DPP Inspektor Zřizovatel Zaměstnavatel Žák Zákonný zástupce Rozhodně nesouhlasím Spíše nesouhlasím Spíše souhlasím Rozhodně souhlasím 388