376 - Nejvíce příznivý vztah k pozitivnímu vlivu státem organizovaného plošného testování na vzdělávací výsledky žáky uvádí respondenti cílové skupiny školních inspektorů. Tato skupina rovněž nejvíce často nesouhlasí s negativním vlivem státem organizovaného plošného testování na kvalitu výuky v kontextu výuky orientované na testy. Podobný názor zastávají rovněž skupiny ředitelů a zřizovatelů škol, ačkoliv jejich postoj k pozitivnímu vlivu státem organizovaného plošného testování na vzdělávací výsledky žáků je více rezervovaný, což v ještě vyšší intenzitě platí pro cílovou skupinu učitelů a dalších pedagogických pracovníků. Celkově získané poznatky vztahující se ke státem organizovanému testování poskytují indicie pro spíše odmítavý postoj k hypotéze H1b a nejasný závěr týkající se hypotézy H1a. První poznatek se zdá být zdůvodnitelný ve vazbě na low-stake charakter státem organizovaného plošného testování na základní škole, méně však ve vztahu ke společné části státní maturity. Liší se v tomto ohledu odpovědi ředitelů respektive učitelů a dalších pedagogických pracovníků základních a středních škol? Tabulky 3-6 a 3-7 poskytují kladné odpovědi na uvedenou otázku. Ředitelé i učitelé středních škol statisticky významně častěji hovoří o negativních aspektech státem organizovaného plošného testování ve vazbě na tzv. výuku pro testy. V případě pozitivního vlivu státem organizovaného plošného testování na vzdělávací výsledky je taková vazba zaznamenána pouze u učitelů, nikoliv ředitelů škol. Tabulka 3-6: Statistiky aplikace chí-kvadrát testu ve vazbě na četnostní tabulku (ne)souhlasných odpovědí respondentů vybraných cílových skupin šetření na tezi „Státem organizované plošné testování povede ke zlepšování vzdělávacích výsledků žáků, protože je bude podněcovat k učení.“; podle druhu školy Cílová skupina Pearsonův chí-kvadrát Asymptotická významnost Ředitel 2,954 0,566 Učitel a další pedagogická pracovník 20,678 0,000* * Statisticky významný rozdíl na 1 i 5 procentní hladině statistické významnosti Zdroj: vlastní zpracování Tabulka 3-7: Statistiky aplikace chí-kvadrát testu ve vazbě na četnostní tabulku (ne)souhlasných odpovědí respondentů vybraných cílových skupin šetření na tezi „Státem organizované plošné testování žáků povede ke snížení kvality výuky, protože učitelé budou učit žáky na testy a redukovat jiné oblasti výuky.“; podle druhu školy Cílová skupina Pearsonův chí-kvadrát Asymptotická významnost Ředitel 10,387 0,034** Učitel a další pedagogická pracovník 32,988 0,000* * Statisticky významný rozdíl na 1 i 5 procentní hladině statistické významnosti ** Statisticky významný rozdíl na 5 procentní hladině statistické významnosti Zdroj: vlastní zpracování Konečně výše uvedené závěry potvrzuje i hodnocení odpovědí žáků týkajících se jejich přípravy na státem organizované plošné testování, které ukazuje jednak na celkově různorodé tendence a jednak na výrazně vyšší objem přípravy žáků středních škol (viz obrázek 3-3). Poznamenejme, že jisté tendence ovlivnění 376