374 3.2 Výsledky hodnocení Prvním krokem vyhodnocení výběrového šetření je představení základní statistiky týkající se počtu odpovědí, na nichž je hodnocení založeno. Tabulka 3-5 představuje primární poznatky jednak počtu odpovědí, na nichž je založeno vyhodnocení výběrového šetření pro jednotlivé cílové skupiny, a jednak návratnosti odpovědí dotazníkového šetření. V tomto kontextu je nutné vnímat některá omezení reprezentativnosti odpovědí respondentů cílových skupin šetření. Tabulka 3-5: Počet odpovědí pro vyhodnocení výběrového šetření a návratnost odpovědí dotazníkového šetření Skupina účastníků vzdělávání Počet odpovědí Návratnost Ředitel 338 51 % Učitel a další pedagogický pracovník 1 432 38 % Školní inspektor 159 90 % Zřizovatel 252 50 % Zaměstnavatel 317 21 % Žák 1 000 - Zákonný zástupce 1 000 - Zdroj: vlastní zpracování Vlastní vyhodnocení dotazníkového šetření je založeno na diskusi poznatků vzhledem k definovaným okruhům hypotéz a k dílčím hypotézám. 3.2.1 Externí testování a dosahované vzdělávací výsledky První okruh hypotéz se zaměřuje na názor cílových skupin šetření na vztah externího testování, jako jednoho z hlavních nástrojů externího hodnocení ve vzdělávání, a dosahovaných výsledků ve vzdělávání. Za tímto účelem byly formulovány dvě hypotézy, týkající se: - pozitivního vlivu státem organizovaného plošného testování na dosahované vzdělávací výsledky žáků v kontextu stimulace jejich zájmu o učení (viz H1a), - negativního vlivu státem organizovaného plošného testování na kvalitu výuky ve vazbě jednak na zaměření výuky na testy a jednak na redukci obsahu výuky (viz H1b). - Ve výpovědích respondentů cílových skupin lze pozorovat do značné míry ambivalentní postoj k pozitivnímu vlivu státem organizovaného plošného testování na vzdělávací výsledky, a to zejména v případě cílových skupin zaměstnavatelů a zákonných zástupců. Naopak respondenti šetření spíše nesouhlasí s tvrzením o negativním vlivu státem organizovaného plošného testování na kvalitu výuky v důsledku posilování významu výuky orientované na testy. 374