373 - Výběr škol uvnitř strat vycházel z celkového počtu žáků jednotlivých škol, tj. pravděpodobnostního výběru podle velikosti školy140. Takto byla zvýšena pravděpodobnost výběru větších škol, jichž lze s ohledem na sídelní strukturu České republiky očekávat v celé populaci nižší počet. Po kompilaci výběrového souboru škol k oslovení byl kontaktován ředitel školy se žádostí o účast školy v šetření. V rámci komunikace s řediteli škol ochotných k účasti byl ze základního souboru žáků školy vybrán vzorek 10 žáků a jejich zákonných zástupců, a to při splnění následujících podmínek: - V případě úplných základních škol bylo do výběrového souboru zařazeno náhodným výběrem 10 žáků deváté třídy, kteří absolvovali celoplošnou generální zkoušku ověřování výsledků žáků 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, a to s rovnoměrným zastoupením chlapců a dívek. - V případě víceletých gymnázií bylo do výběrového souboru zařazeno 6 žáků posledního ročníku nižšího stupně, kteří absolvovali celoplošnou generální zkoušku ověřování výsledků žáků 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a 4 žáci posledního ročníku vyššího stupně, kteří absolvovali společnou část maturitní zkoušky, a to s rovnoměrným zastoupením chlapců a dívek. - V případě středních škol bylo do výběrového souboru zařazeno náhodným výběrem 10 žáků posledního ročníku, kteří absolvovali společnou část maturitní zkoušky, a to s rovnoměrným zastoupením chlapců a dívek. Tímto způsobem byl pro soubor 100 škol zajištěn požadavek smlouvy mezi zadavatelem a zpracovatelem na 1 000 respondentů obou cílových skupin. V případě neochoty ředitele školy účastnit se šetření byly postupně vybírány náhradní školy s podobnými charakteristikami, dokud nebyla zajištěna škola ochotná k participaci. 140 Výběr škol sledoval následující postup. Primárně byl stanoven tzv. interval výběru jako poměr celkového počtu žáků a počtu škol pro výběr v rámci jedné straty. Dále bylo náhodně generováno jedno číslo v intervalu 0 až 1, které bylo vynásobeno hodnotou intervalu výběru. Současně byl školám uvnitř straty přiřazen interval kumulativních součtů žáků jednotlivých škol, přičemž do výběrového souboru byla vybrána ta škola, do jejíhož intervalu spadla hodnota násobku náhodného čísla a intervalu výběru. Analogicky se postupovalo pro výběr druhé případně třetí školy straty, kdy byl jako číslo identifikace brán součet násobku náhodného čísla a intervalu výběru s jedno- či více-násobkem intervalu výběru. 373