371 - Ve druhém kroku byl náhodným výběrem vybrán odpovídající počet škol jednotlivých strat utvářejících výsledný výběrový soubor, přičemž aplikován byl stejný algoritmus výběru jako v případě mezinárodního šetření PISA139. Poznamenejme, že výsledná podoba výběrového souboru škol byla mírně upravena s ohledem na souběžně probíhající šetření České školní inspekce tak, aby nedocházelo k oslovení jedné školy nadměrným počtem dotazníků. Rozsah výběrového souboru škol usiloval o zohlednění otázek jeho reprezentativnosti. V tomto ohledu byla respektována výběrová chyba vzhledem k velikosti a designu výběrového souboru na 99 procentním intervalu spolehlivosti se stanovením rozsahu výběrového souboru na cca 666 škol. Osloveno tak bylo rovněž cca 666 ředitelů těchto škol. • Výběrový soubor učitelů a dalších pedagogických pracovníků Vytvoření výběrového souboru učitelů a dalších pedagogických pracovníků vycházelo z výběrového souboru škol utvořeného v souladu s postupem popsaným v předchozím bodě. Do výběrového souboru učitelů a dalších pedagogických pracovníků byly následně za každou vybranou školu zařazeni učitelé a další pedagogičtí pracovníci podle následujících podmínek: 1. V případě úplných základních škol byli do výběrového souboru zařazeni tři učitelé 1. stupně a tři učitelé 2. stupně, kteří učí český jazyk, cizí jazyk a matematiku, a to tak, aby učitelé stejného stupně neučili stejný předmět. 2. V případě neúplných základních škol byli do výběrového souboru zařazeni tři učitelé 1. stupně, kteří učí český jazyk, cizí jazyk a matematiku, a to tak, aby současně neučili stejný předmět. 3. V případě víceletých gymnázií byli do výběrového souboru zařazeni tři učitelé nižšího stupně a tři učitelé vyššího stupně, kteří učí český jazyk, cizí jazyk a matematiku, a to tak, aby učitelé stejného stupně neučili stejný předmět. 4. V případě středních škol byli do výběrového souboru zařazeni tři učitelé, kteří učí český jazyk, cizí jazyk nebo matematiku, a to tak, aby neučili stejný předmět. 5. V rámci každé školy byl do výběrového souboru zařazen jeden další pedagogický pracovník. 3.1.2.2 Zřizovatelé škol a zaměstnavatelé Realizace šetření v rámci cílové skupiny zřizovatelů škol a zaměstnavatelů probíhala na bázi přímé interakce s respondenty šetření. Základním východiskem v tomto ohledu bylo zajištění odpovědí minimálně 100 respondentů každé z cílových skupin. Výběrový soubor zřizovatelů škol k oslovení byl stanoven v podobě zřizovatelů výběrového souboru škol vytvořeného v souladu s metodikou tvorby 139 Primárně byl stanoven poměr mezi počtem škol straty a počtem vybíraných škol do výběrového souboru straty, který určil horní mez intervalu výběru s dolní mezí rovnou hodnotě 1. V rámci takto vytvořeného intervalu výběru bylo generováno náhodné číslo. Současně bylo školám uvnitř straty přiřazeno pořadí, přičemž do výběrového souboru byly vybrány ty školy, jejichž pořadí bylo rovno náhodnému číslu respektive součtu náhodného čísla a násobků intervalu výběru. Tento algoritmus byl aplikován tak dlouho, dokud nebyl vybrán stanovený počet škol straty. 371