370 Zohledněna byla také specifika víceletých gymnázií v kontextu jejich relevantnosti jak pro základní, tak pro střední vzdělávání. Tabulka 3-4: Přehled sledovaných charakteristik škol a jejich možné hodnoty, dílčí typy charakteristik Charakteristiky školy pro explicitní stratifikaci Možné hodnoty Druh školy - Základní škola - Střední škola - Víceletá gymnázia Příslušnost sídla školy k území kraje - Název kraje – 14 krajů České republiky Charakteristiky školy pro implicitní stratifikaci Možné hodnoty Velikost školy - Velká škola se 150 a více žáky - Malá škola do 150 žáků Typ zřizovatele - Veřejný subjekt - Neveřejný subjekt Typ základní a střední školy - Pro střední školy – školy jen s maturitními obory, škol i s nematuritními obory - Pro základní školy – speciální základní školy, běžné základní školy Doplňující charakteristiky školy Možné hodnoty Poloha sídla školy v rámci sídelní/regionální hierarchie - Hlavní město Praha - Další krajská města - Obce nad 20 tis. obyvatel - Obce mezi 5 a 20 tis. obyvateli - Obce s méně než 5 tis. obyvateli Poloha sídla školy v rámci vymezení regionů se soustředěnou podporou státu (podle usnesení vlády České republiky č. 141 z roku 2010) - Poloha v regionu se soustředěnou podporou státu - Poloha mimo region se soustředěnou podporou státu Účast školy v mezinárodním šetření PISA 2009, PISA 2012, TIMSS/PIRLS 2011 nebo ICILS 2013 - Ano - Ne Zdroj: vlastní zpracování Vlastní proces tvorby výběrového souboru škol probíhal následujícím způsobem. Primárně bylo s využitím definovaných charakteristik vytvořeno 42 strat škol podle druhu školy a kraje sídla školy. Následně byly školy uvnitř strat seřazeny s využitím charakteristik pro implicitní stratifikaci, přičemž pro druhou či třetí proměnnou bylo respektováno střídání pořadí hodnot jednotlivých charakteristik při změně hodnoty implicitní proměnné předchozí. V další fázi byl aplikován systematický výběr škol založený na dvou dílčích krocích: - V prvním kroku byl stanoven počet škol jednotlivých strat, které budou zařazeny do výběrového souboru, a to poměrně vzhledem k počtu škol jednotlivých strat. Respektováno přitom bylo pravidlo, že z každé straty budou vybrány alespoň dvě školy. 370