369 V návaznosti na představenou podstatu obsahového zaměření výběrového šetření pak byly formulovány jeho vstupní hypotézy, které jsou přehledně uvedeny v tabulce 3-3, a to včetně vazby na rizika a dopady definované v tabulce 3-1. Poznamenejme, že vyhodnocení hypotéz je provedeno na základě běžných matematicko-statistických metod. Zvolená forma otázek umožňuje vyhodnocení na bázi dat kategorické i metrické povahy. V tomto kontextu jsou aplikovány vhodné metody deskriptivní a inferenční statistiky. 3.1.2 Tvorba výběrových souborů Vedle vymezení obsahového zaměření výběrového šetření se druhou klíčovou otázkou jeho metodiky stala tvorba výběrových souborů respondentů cílových skupin šetření. Metodický postup vychází z následujících dvou východisek vztažených k cílovým skupinám šetření: - První východisko je spojeno s vazbami mezi jednotlivými skupinami účastníků vzdělávání. Takto je škola jednotícím prvkem pro skupiny účastníků – ředitelé, učitelé a další pedagogičtí pracovníci, žáci a zákonní zástupci žáků. Svůj vztah ke škole má i skupina zřizovatelů škol, naopak školní inspektoři a zaměstnavatelé nejsou se školou přímo spojeni. - Druhé východisko je spojeno s naším vnímáním odpovědí některých skupin účastníků vzdělávání jako klíčových, a to s ohledem na jejich postavení ve vztahu k externímu sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí. Mezi tyto skupiny řadíme primárně skupinu ředitelů a učitelů škol. V rámci formulace závěrů šetření je na klíčové skupiny kladen hlavní důraz. Proces tvorby výběrových souborů sleduje následující metodiku. 3.1.2.1 Ředitelé, učitelé a další pedagogičtí pracovníci, školní inspektoři Společným prvkem realizace šetření pro skupiny účastníků – ředitelé, učitelé škol a školní inspektoři – se stalo jejich oslovení prostřednictvím informačního systému České školní inspekce (Inspis). V tomto ohledu byla cílová skupina školních inspektorů oslovena plošně, zatímco pro cílové skupiny ředitelů, učitelů a dalších pedagogických pracovníků byly vytvořeny výběrové soubory respondentů a to na bázi dvou kroků: - vytvoření výběrového souboru škol, který přímo definuje výběrový soubor ředitelů škol, - vytvoření výběrového souboru učitelů, a to na bázi náhodného stratifikovaného výběru mezi učiteli jednotlivých vybraných škol. • Výběrový soubor ředitelů Vytvoření výběrového souboru ředitelů škol vycházelo ze základního souboru všech základních a středních škol v České republice, kterým byly zároveň přiřazeny hodnoty charakteristik uvedených v tabulce 3-4. Zdrojem dat byly v tomto ohledu zejména interní informace České školní inspekce. Pro potřeby tvorby výběrového souboru byly sledované charakteristiky škol rozděleny (viz tabulka 3-4): - na charakteristiky pro explicitní stratifikaci, tj. tvorbu explicitních strat, - na charakteristiky pro implicitní stratifikaci, tj. seřazení škol uvnitř strat, - doplňující charakteristiky. 369