368 Tabulka 3-3: Přehled hodnocených rizik/dopadů externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na chování a činnost hlavních skupin účastníků vzdělávání Hypotézy Vazba na rizika a dopady H1a: Státem organizované plošné testování je vnímáno tak, že vede ke zlepšování výsledků vzdělávání v důsledku vyššího externího tlaku na vyučující i žáky. H1b: Státem organizované plošné testování je vnímáno tak, že nevede ke zlepšování výsledků vzdělávání v kontextu adaptačního chování zainteresovaných. H1c: Existuje negativní postoj relevantních aktérů vzdělávání k schopnosti státem organizovaného plošného testování měřit skutečně dosaženou úroveň vzdělání žáků. H1a-RD1 H1b-RD2 H1c-RD3 H2a: Státem organizované plošné testování je vnímáno jako nástroj, který by měl být využíván pro zajištění zpětné vazby učitelům ke vzdělávacím potřebám jejich žáků. H2b: Zaměstnavatelé a vysoké školy nepovažují výsledky společné části maturity za objektivní ukazatel kvality žáka, který by zohlednili při přijímacím řízení do školy či do zaměstnání. H2c: Státem organizované plošné testování je zdrojem obav pro učitele. H2d: Podvodné jednání ze strany hlavních skupin účastníků vzdělávání je při státem organizovaném plošném testování zaznamenáno jen výjimečně. H2a-RD8 H2b-RD4 H2c-RD13 H2d-RD15 H3a: Je vnímán soulad mezi školními vzdělávacími programy, obsahem výuky a obsahem státem organizovaného plošného testování. H3b: Vliv státem organizovaného plošného testování je vnímán pozitivně ve vztahu k možnosti žáků přecházet mezi školami. H3a-RD5 H3b-RD7 H4a: Postoje ke zveřejnění výsledků státem organizovaného plošného testování a spojení s hodnocením efektivity/efektivnosti jsou vnímány různými skupinami účastníků vzdělávání odlišně. Negativní postoj je typický pro pracovníky škol. H4b: Existuje silné vnímání hrozeb spojených s vyčleňováním dobrých či špatných škol v případě zveřejnění výsledků státem organizovaného plošného testování. H4c: Výsledky státem organizovaného plošného testování nejsou využívány jako marketingový nástroj s ohledem na krátkou dobu jeho existence. H4a-RD10 H4a-RD12 H4b-RD11 H4c-RD9 H5: Existuje řada negativních postojů k organizačnímu zajištění státem organizovaného plošného testování. Preferovány jsou přístupy na bázi ICT a snižování pracovní zátěže učitelů škol. H5-RD14 H6: Neexistují statisticky významné rozdíly v odpovědích respondentů jednotlivých cílových skupin vzhledem k jejich charakteristikám. Napříč RD Zdroj: vlastní zpracování 368