366 Tabulka 3-1: Přehled hodnocených rizik/dopadů externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na chování a činnost hlavních skupin účastníků vzdělávání Riziko/dopad RD1: Dopad externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na zlepšení výsledků ve vzdělávání RD2: Riziko orientace výuky na obsah externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání, potlačení významu dalších oblastí vzdělávání, snížení kvality standardů, omezení šíře používaných metod výuky RD3: Riziko spojené s obtížnou měřitelností a následným hodnocením řady aspektů kvality vzdělávacího procesu (např. interakce žák – učitel apod.) RD4: Riziko spojené s nedůvěrou zaměstnavatelů či vysokých škol ke správnosti a spolehlivosti výsledků externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání RD5: Nedostatečná koherence externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání s obsahem kurikula, učebnic a výuky RD6: Riziko přehlcení obsahu kurikula v důsledku snah aktérů být zahrnut v externím sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání RD7: Dopad externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na usnadnění možností přechodu mezi školami RD8: Dopad externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na chování učitelů při identifikaci vzdělávacích nedostatků jednotlivých žáků, využití jako zpětná vazba pro úpravu standardů/obsahu výuky RD9: Dopad externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na chování ředitele/učitelů školy při zdůraznění její excelence RD10: Dopad externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na chování žáků, rodičů, zaměstnavatelů/vysokých škol v jejich rozhodování o výběru školy a zaměstnance/studenta RD11: Riziko externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání spojené s udržováním či zvyšováním sociální nerovnosti RD12: Dopad externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na chování zřizovatele při hodnocení efektivity/efektivnosti vynaložených veřejných prostředků RD13: Riziko externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání spojené s obrannými postoji a demotivací učitelů (samočinné vytváření bariér) a žáků RD14: Riziko organizačních problémů při zajištění externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání RD15: Riziko podvodného jednání žáků či učitelů při realizaci externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání Zdroj: vlastní zpracování 366