364 3. Vnímání externího hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání hlavními skupinami účastníků vzdělávání v České republice Třetí kapitola analýzy hodnotí názory a postoje hlavních skupin účastníků vzdělávání k externímu sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání v České republice. Kapitola je strukturovaná do dvou částí, kdy první část představuje metodické aspekty a druhá část vlastní výsledky. 3.1 Metodika hodnocení Hodnocení názorů a postojů hlavních skupin účastníků vzdělávání k externímu sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání v České republice je metodicky založeno na výběrovém šetření, tj. sběru informací mezi vzorkem respondentů, a to s využitím standardizovaného dotazníku. Šetření bylo realizováno v květnu a červnu roku 2013 na výběrovém souboru respondentů následujících skupin účastníků vzdělávání: - ředitelé škol, - učitelé škol a další pedagogičtí pracovníci, - školní inspektoři, - zřizovatelé škol, - zaměstnavatelé, - žáci škol a jejich zákonní zástupci/rodiče. 3.1.1 Podstata obsahového zaměření výběrového šetření Podstata obsahového zaměření výběrového šetření vychází z formulace jeho dvou cílů: - identifikovat názory a postoje hlavních skupin účastníků vzdělávání k externímu sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání, - specifikovat hlavní rizika/dopady externího sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání v kontextu chování a činnosti hlavních skupin účastníků vzdělávání. Naplnění dvou výše uvedených cílů vychází z definice potenciálních rizik/dopadů, které jsou spojeny s externím sledováním a hodnocením kvality a efektivity ve vzdělávání a které byly identifikovány na bázi excerpce relevantní literatury (viz rámeček 3-1). Jejich přehled poskytuje tabulka 3-1 s tím, že výběrové šetření klade důraz zejména na hodnocení významu státem organizovaných plošných testování. Vedle toho se šetření zaměřilo rovněž na doplňková témata v podobě: - postoje relevantních skupin účastníků vzdělávání k mezinárodnímu testování a komerčně organizovaným testům, - postoje relevantních skupin účastníků vzdělávání k práci České školní inspekce s důrazem na posouzení možností zlepšení její současné činnosti. 364