363 Tabulka 2-70: Vazba některých anglických strategií rozvoje vybraných základních gramotností k hodnotícím ukazatelům Zaměření strategie Ukazatel Čtenářská a matematická gramotnost na základních školách - Procento žáků na úrovni 4+ a 5 v anglickém jazyce a matematice (testování Key Stage 2) - Procento žáků s nárokem na školní jídlo zdarma, kteří dosáhli úrovně 4+ v anglickém jazyce a matematice k ostatním žákům, kteří dosáhli úrovně 4+ (testování Key Stage 2) Čtenářská a matematická gramotnost na středních školách - Procento žáků na úrovni 5+ a 6+ v anglickém jazyce a matematice (testování Key Stage 3) - Procento žáků, kteří získali GSCE A+ až C v anglickém jazyce a matematice (testování Key Stage 4) - Procento žáků, kteří se zlepšili z úrovně Key Stage 2 na GCSE v anglickém jazyce a matematice (testování Key Stage 4) Podpora nadaných žáků - Výsledky žáků v testování Key Stage 2 na úrovni 5+ v anglickém jazyce a matematice a jejich vývojový trend - Výsledky žáků v GCSE testování (Key Stage 4) - Dosažení vyššího než očekávaného zlepšení v anglickém jazyce a matematice mezi úrovněmi Key Stage 2-4 Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří dosáhli ukončení Key Stage 4 - Podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří v testování dosáhli úrovně 4+ na konci Key Stage 2 Zdroj: DFE (2011) Tabulka 2-71: Počet základních škol (N=28) a gymnázií (N=28) zmiňujících ve svých výročních zprávách pro rok 2011/2012 alespoň jednou daný typ základní gramotnosti Základní gramotnost Počet základní škol Počet gymnázií Čtenářská 16 3 Matematická 4 3 Přírodovědná 1 3 Jazyková 1 2 Informační 9 4 Sociální 0 0 Zdroj: vlastní zpracování na základě výročních zpráv pro rok 2011/2012 náhodně vybraných základních škol a gymnázií Potenciálním krokem k řešení výše uvedených skutečností je formulace koncepčního přístupu k rozvoji základních gramotností, v rámci něhož je spatřováno pět hlavních oblastí intervencí (viz MŠMT 2012): - kvalita kurikula a standardů vzdělávání, - odměňování učitelů, - zlepšování znalostí učitelů a ředitelů škol, - hodnocení výsledků žáků, - tvorba legislativních dokumentů. Významným námětem pro implementaci koncepčního přístupu mohou být případové studie velkých národních iniciativ představených v rámečcích 2-4 až 2-7, a to včetně jejich obsahového zaměření. 363