357 2.5 Sledování podpory rozvoje základních gramotností v kontextu situace v České republice Poslední podkapitola této části se zajímá o vybrané aspekty spojené s přístupy ke sledování podpory rozvoje základních gramotností, a to v kontextu poznatků předchozích částí. Zájem o podporu rozvoje základních gramotností je logicky dán v současnosti prominentním postavením konceptu klíčových kompetencí v cílech evropského vzdělávání (viz např. Eurydice 2012, tabulka 2-69 pro existenci národních strategií a národních programových iniciativ podpory rozvoje základních gramotností), přičemž Eurydice (2012), Eurydice (2011a) vyzvedává potřebu strategického přístupu k celé problematice. Tabulka 2-69: Existence národních strategií a velkých národních iniciativ na podporu rozvoje základních gramotností v evropských zemích; tmavě modrá – národní strategie, světle modrá – velká národní programová iniciativa Země Gramotnost Čtenářská Matematická Přírodovědná Jazyková ICT Sociální Česká republika Dánsko Finsko Irsko Německo Norsko Polsko Rakousko Slovensko Slovinsko Švédsko VB – Anglie Zdroj: Eurydice (2012) Rešerše relevantních studií, které se zabývají otázkou podpory rozvoje základních gramotností, lze identifikovat řadu nástrojů jejich podpory. Další text blíže představuje přístupy k velkým národním programovým iniciativám, které jsou nejvíce komplexními programy/projekty podporujícími rozvoj základních gramotností. Velké národní programové iniciativy představují významný nástroj k podpoře rozvoje základních gramotností, a to s ohledem na jejich objem finančních prostředků a zahrnutí široké škály relevantních aktérů. Logicky je pro takové iniciativy potřebné nastavení adekvátního systému jejich sledování a hodnocení. Nejčastěji využívaným metodickým přístupem v tomto směru je aplikace procesu strategického plánování (např. Eurydice 2010). Rámečky 2-4, 2-5, 2-6 a 2-7 představují vybrané národní programové iniciativy na podporu rozvoje základních gramotností. 357