356 vysvětlující faktor relativně značných rozdílů ve vzdělávacích výsledcích žáků Austrálie či Nového Zélandu. - Třetí faktor je spojen s diskusí vztahu dvou aspektů, v podobě konkurence škol na bázi jejich výběru na jedné straně a utváření škol různého socioekonomického statutu na straně druhé. Logická otázka pak zní, který z těchto aspektů má vyšší dopad na dosažení excelence/rovnosti ve vzdělávání. OECD (2010d) favorizuje vysoký stupeň samostatnosti škol a spíše nízkou konkurenci pro prevenci vzniku elitářsky zaměřených škol. Benavides et al. (2012) pak v tomto kontextu zmiňují některé specifické nástroje usilující o hledání rovnováhy mezi dvěma uvedenými aspekty, ke kterým patří např. centrální výběr škol pro žáky, nebo finanční pobídky pro přijetí žáků se socioekonomickým znevýhodněním. - Čtvrtý faktor je spojen s diskusí vlivu vyššího finančního ohodnocení učitelů na jedné straně a početně menších tříd na straně druhé. OECD (2010d) v tomto ohledu hovoří o vyšším pozitivním přínosu finančního ohodnocení učitelů než menší velikosti třídy. 356