353 Obrázek 2-93: Postavení sledovaných zemí v rámci dosažené úrovně základních gramotností a v rámci rozdílu mezi 90. a 10. percentilem testování PIRLS/TIMSS 2011; standardizované skóre průměrné hodnoty tří testovaných gramotností Pozn.: Standardizované skóre bylo vypočítáno jako rozdíl průměrné hodnoty tří testovaných gramotností dané země od průměru všech sledovaných zemí s následným vydělením směrodatnou odchylkou. Hodnoty rozdílů 90. a 10. percentilu byly navíc vynásobeny hodnotou -1 pro znázornění nejlepších zemí v pravém horním kvadrantu. Zdroj: Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Zdůrazněme, že poznatky z hodnocení dosažené úrovně základních gramotností žáků respektive rozdílů mezi nimi je významné pro směřování vzdělávací politiky. Takto země s vysokou úrovní základních gramotností žáků a s velkými rozdíly mezi nimi (např. Nový Zéland) logicky zaměřuje své intervence na zaostávající žáky. Naopak země s průměrnou úrovní základních gramotností žáků a se spíše nízkými rozdíly mezi nimi (např. Česká republika) zaměřují své intervence na všechny žáky (viz Eurydice 2011a, Eurydice 2011b). 353