352 Obrázek 2-92: Postavení sledovaných zemí v rámci dosažené úrovně základních gramotností a v rámci rozdílu mezi 90. a 10. percentilem testování PISA 2009; standardizované skóre průměrné hodnoty tří testovaných gramotností Pozn.: Standardizované skóre bylo vypočítáno jako rozdíl průměrné hodnoty tří testovaných gramotností dané země od průměru všech sledovaných zemí s následným vydělením směrodatnou odchylkou. Hodnoty rozdílů 90. a 10. percentilu byly navíc vynásobeny hodnotou -1 pro znázornění nejlepších zemí v pravém horním kvadrantu. Zdroj: databáze PISA 2009 - Opačnou situaci, tj. relativně nízkou dosahovanou úroveň při vysokých rozdílech mezi žáky, lze identifikovat pro Nový Zéland v případě žáků 4. tříd a pro Rakousko v případě žáků na konci povinného vzdělání. Za pozornost přitom stojí zlepšení dosahované úrovně základních gramotností při zachování vysoké nerovnosti mezi žáky na konci povinného vzdělání na Novém Zélandu a relativně nízké rozdíly ve výsledcích žáků 4. tříd rakouských škol. 352