349 Na závěr této podkapitoly byl vztah dílčích kontextových charakteristik a dosažených vzdělávacích výsledků hodnocen ve vazbě vybraných charakteristik středních škol České republiky a jimi dosaženého průměru percentilového umístění ve vybraných předmětech společné části maturitní zkoušky v roce 2013. Tabulka 2-67 ukazuje výsledky aplikace Kruskal-Wallisova testu138 vzhledem k dosaženým hodnotám průměru percentilového umístění jednotlivých výběrů škol pro sledované charakteristiky. V tomto ohledu se ukazuje statisticky významná odlišnost dosažených výsledků ve společné části maturitní zkoušky téměř u všech sledovaných charakteristik. Platí přitom, že lepších vzdělávacích výsledků dosahují: - školy pouze s maturitními obory výuky, - veřejně zřizované školy, - velké školy s vyšším počtem žáků, - školy lokalizované na území hlavního města Prahy, s nejhoršími výsledky škol v Ústeckém případně Karlovarském kraji (viz rovněž obrázky 2-89, 2-90 a 2-91 pro úroveň okresů), - školy lokalizované v sídlech a regionech výše v hierarchii, - školy lokalizované mimo území regionů se soustředěnou podporou státu. Tabulka 2-67: Statistická významnost Kruskal-Wallisova testu pro hodnoty průměru percentilového umístění škol ve vybraných předmětech společné části maturitní zkoušky v roce 2013 a ve vazbě na jejich vybrané charakteristiky; didaktický test z českého a anglického jazyka Charakteristika školy Český jazyk Anglický jazyk Matematika Typ školy 0,000** 0,000** 0,000** Typ zřizovatele 0,000** 0,009** 0,000** Velikost školy 0,001** 0,056 0,000** Kraj sídla školy 0,001** 0,000** 0,031* Regionální/sídelní hierarchie sídla školy 0,000** 0,000** 0,000** Sídlo školy v regionu se soustředěnou podporou státu 0,005** 0,223 0,076 Pozn.: Typ školy – jen s maturitními obory, i s nematuritními obory; Typ zřizovatele – veřejný, neveřejný; Velikost školy – malá škola, velká škola; Regionální/sídelní hierarchie – hlavní město Praha, další krajská města, obce nad 20 tis. obyvatel, obce mezi 5 a 20 tis. obyvateli, obce s méně než 5 tis. obyvateli; Sídlo školy v regionu se soustředěnou podporou státu – ano, ne * Statisticky významný rozdíl na pětiprocentní hladině významnosti ** Statisticky významný rozdíl na jednoprocentní hladině významnosti Zdroj: vlastní zpracování dat na základě zveřejněných výsledků společné části maturitní zkoušky na internetovém portále <www.novamaturita.cz> 138 Aplikace testu ANOVA nebyla zvolena vzhledem k nesplnění podmínky podobného rozptylu dat testovaných výběrů s ověřením prostřednictvím Levenova testu. 349