348 Tabulka 2-66: Dílčí kontextové charakteristiky hodnocené ve vybraných zprávách k výsledkům národního testování jednotlivých zemí; červeně pozitivní vliv na výsledek, modře negativní vliv na výsledek, šedou jiný význam či bez vlivu; ČT – čtenářská gramotnost, M – matematická gramotnost Kontextová charakteristika Austrálie ČR Kanada Německo Nový Zéland Rakousko ČT, M ČT, M M ČT, M ČT, M M Etnický původ Původní obyvatelstvo Původní obyvatelstvo Původní obyvatelstvo Jazykový původ Ambivalentní Jiný jazykový původ Jiný jazykový původ Jiný jazykový původ Jiný jazykový původ Pohlaví Dívky lepší ve čtení, chlapci v matematice Dívky lepší ve čtení, podobné výsledky v matematice Chlapci Dívky lepší ve čtení, chlapci v matematice Chlapci lepší v matematice, podobné výsledky ve čtení Podobné výsledky Speciální potřeby žáků Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Typ školy Gymnázia Soukromé školy Gymnázia Územní jednotky Velmi vzdálené regiony Výsledky regionů Výsledky regionů Výsledky regionů Výsledky regionů Vzdělání rodičů Žáci rodičů s vyšším vzděláním Školy v lokalitách vyššího sociálního statusu Žáci rodičů s vyšším vzděláním Zaměstnání rodičů/sociální status Žáci rodičů vyššího statusu zaměstnání Žáci rodičů vyššího statusu sociálního Kontextová charakteristika Slovensko Slovinsko Švédsko USA VB-Anglie ČT, M ČT, M ČT, M ČT, M GCSE Etnický původ Afroameričané a Hispánci Ambivalentní, Číňané nejlepší výsledky Jazykový původ Jiný jazykový původ Pohlaví Dívky lepší ve čtení, podobné výsledky v matematice Dívky lepší ve čtení, podobné výsledky v matematice Dívky lepší ve čtení, podobné výsledky v matematice Dívky lepší ve čtení, podobné výsledky v matematice Dívky Speciální potřeby žáků Žáci se zdravotním znevýhodněním Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Typ školy Venkovské školy Územní jednotky Výsledky regionů Výsledky regionů Suburbánní školy Vzdělání rodičů Žáci rodičů s vyšším vzděláním Žáci z lokalit ohrožených chudobou Zaměstnání rodičů/sociální status Zdroj: Austrálie - ACARA (2012c), Česká republika - ČŠI (2012b), Kanada - CMEC (2011a), Německo - Emmrich et al. (2012), Nový Zéland - Gilmore et al. (2011), Rakousko - Schreiner a Breit (2013), Slovensko - NÚCEM (2012b), Slovinsko - DIC (2013), Švédsko - Skolverket (2013a), USA - US DOE (2010b), VB-Anglie - DOE (2013) 348