345 • Shrnutí Tabulka 2-64 uvádí syntetizující shrnutí významu jednotlivých hodnocených charakteristik pro diferenciaci výsledků žáků, a to včetně pozitivního směru působení těchto charakteristik. Jako diferencující faktory se v tomto ohledu ukazují: - socioekonomické charakteristiky školy a domácího prostředí, které se promítají rovněž do zvýhodnění soukromých škol, - působnost školy v konkurenčním prostředí spojená rovněž se zájmem rodičů o kvalitu vzdělávání, - účast žáka na rané fázi vzdělávání, - zainteresovanost žáka na výuce, promítající se rovněž v nižší míře problémů s disciplínou žáků, - jazykový původ žáka. Tabulka 2-64: Diferencující význam a pozitivní směr působení hodnocených charakteristik rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností ve vazbě na rozdíly v dosažené úrovni žáků Charakteristika Diferencující význam Pozitivní směr působení 1. Typ školy Diferencující, vliv socioekonomického statutu školy Soukromá škola 2. Lokalizace školy v rámci sídelní hierarchie Ambivalentní 3. Pohlaví žáka Ambivalentní 4. Účast žáka na rané fázi vzdělávání Diferencující Delší účast žáka 5. Délka praxe učitele Ambivalentní 6. Konkurenční prostředí škol Diferencující, vliv socioekonomického statutu školy Vyšší konkurence 7. Tlak a zájem ze strany rodičů Diferencující Vyšší tlak a zájem 8. Seskupování žáků do tříd podle schopností Ambivalentní 9. Podíl žáků jiného jazykového původu Diferencující Nižší podíl 10. Zainteresovanost žáka na výuce Diferencující Vyšší zainteresovanost 11. Problémy s disciplínou žáků Diferencující Nižší problémy 12. Socioekonomický statut navštěvované školy Diferencující Vyšší socioekonomický statut 13. Kvalita domácích předpokladů vzdělávání žáka Diferencující Vyšší kvalita předpokladů 14. Problémy faktorů výuky Ambivalentní Zdroj: vlastní zpracování na základě databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Uvedené poznatky jsou do značné míry v souladu s poznatky dalších studií, které se zabývají dílčími faktory ovlivňujícími vzdělávací výsledky žáků. Otazníky lze spatřovat zejména ve vazbě na charakteristiky typ školy a konkurenční prostředí škol, které jsou do značné míry ovlivněny socioekonomickou diferenciací žáků takových škol (např. OECD 2010d). Celkově pak lze syntetizovat následující poznatky týkající se působení faktorů ovlivňujících vzdělávací výsledky žáků: - Horší vzdělávací výsledky lze pozorovat u žáků, jejichž rodiče dosáhli jednak nižšího vzdělání a jednak nižšího socioekonomického statutu v povolání (viz např. Eurydice 2011a, Eurydice 2011b, Eurydice 2011c, Shiel a Eivers 2009, Sutherland, Price a Gonand 2009, Mullis et al. 2012d, Mullis et al. 2012f, Benavides et al. 2012, OECD 2010b) s tím, že tyto aspekty mají své logické dopady rovněž do kvality domácího vybavení (viz rovněž Giambona, Vassallo a Vassialidis 2011, Benavides et al. 2012, 345