334 • Konkurenční prostředí škol Šestá hodnocená charakteristika našeho zájmu se zabývá otázkou, zda lepších výsledků v hodnocení PISA dosahují žáci navštěvující školy vystavené konkurenčnímu prostředí jiných škol. Obrázek 2-78 ukazuje poznatky tohoto srovnání, které naznačují lepší výsledky žáků škol, které pracují v konkurenčním prostředí, prakticky ve všech hodnocených zemích. Svůj význam v tomto ohledu má i vliv periferních regionů, které jsou charakteristické absencí konkurenčních škol a současně spíše horšími vzdělávacími výsledky žáků. Takto rovněž OECD (2010d) poukazuje na skutečnost, že při kontrole socioekonomických charakteristik žáků, se lepší vzdělávací výsledky škol působících v konkurenčním prostředí nedostavují. Obrázek 2-78: Podíl výsledků žáků škol nevystavených konkurenčnímu prostředí jiných škol k výsledkům žáků škol vystavených konkurenčnímu prostředí jiných škol v hodnocení PISA 2009 upravený rozdílem jednotkou 1; čtenářská, matematická, přírodovědná gramotnost Zdroj: databáze PISA 2009 334