331 • Účast žáka na rané fázi vzdělávání Čtvrtá hodnocená charakteristika našeho zájmu se zabývá otázkou, zda lepších výsledků v hodnocení PISA respektive PIRLS/TIMSS dosahují chlapci nebo dívky. Obrázky 2-75 a 2-76 ukazují na lepší výsledky žáků, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání delší dobu, ve srovnání s žáky, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání dobu kratší. Zároveň je potřeba vnímat specifika některých zemí (např. Irsko), kde základní vzdělávání začíná již ve velmi raném věku, což může zkreslovat vlastní výsledky. Obrázek 2-75: Podíl výsledků žáků navštěvujících předškolní vzdělávání méně než rok k výsledkům žáků navštěvujících předškolní vzdělávání více než rok v hodnocení PISA 2009 upravený rozdílem jednotkou 1; čtenářská, matematická, přírodovědná gramotnost Zdroj: databáze PISA 2009 331