327 • Lokalizace školy v rámci sídelní hierarchie Druhá hodnocená charakteristika našeho zájmu se zabývá otázkou, zda lepších výsledků v hodnocení PISA respektive PIRLS/TIMSS dosahují žáci škol lokalizovaných v sídlech s méně než 15 tis. respektive více než 100 tis. obyvateli. Obrázky 2-71 a 2-72 ukazují poměrně ambivalentní poznatky tohoto srovnání, kdy v některých zemích dosahují lepší výsledky školy v menších sídlech, zatímco v jiných zemích školy ve větších sídlech. Svůj vliv v tomto ohledu se zdá mít proces suburbanizace (např. Anglie, stupeň vývoje v postsocialistických zemích) respektive prostorové odlehlosti (např. Austrálie). Obrázek 2-71: Podíl výsledků žáků škol lokalizovaných v sídlech s méně než 15 tis. obyvateli k výsledkům žáků škol lokalizovaných v sídlech s více než 100 tis. obyvateli v hodnocení PISA 2009 upravený rozdílem jednotkou 1; čtenářská, matematická, přírodovědná gramotnost Zdroj: databáze PISA 2009 327